I likhet med i København går Hamburg om få år i gang med å teste førerløse sentrumstog på utvalgte strekninger. Begge byer håper på lang sikt å gjøre hele bybanenettet førerløst.
Siemens og Deutsche Bahn utvikler systemet til Hamburg, som skal kjøre sine første metere om tre år.
Automatiseringen blir i første omgang gjennomført på en teststrekning på 23 kilometer av linje S21 mellom Berliner Tor og Aumühle. Det skriver International Railway Journal.
Fire tog som skal kjøre på strekningen skal utstyres med teknologi for å kjøre helt automatisert.
- Danmark først ute: Skal ta i bruk førerløse sentrums-tog
– Intelligent og klimavennlig jernbanenett
Første skritt blir å gjøre togene i stand til å kjøre 500 meter mellom et sidespor og perrongen på stasjonen Bergedorf uten personale ombord.
– I Hamburg begynner vi å digitalisere operasjonene i en av de viktigste bybanenettene våre i Tyskland, sier Deutsche Bahns Ronald Pofalla.
– Det er en milepæl i det fremtidsorienterte programmet vårt, «Digitale Spor for Tyskland», siden det signalerer den største teknologiske forandringen på flere år. Prosjektet vil bli en viktig referanse i konstruksjonen og utviklingen av det intelligente og klimavennlige jernbanenettet som vi spesielt har bruk for i store byer, sier han.
Hvis pilotprogrammet viser seg å være vellykket, er planen å automatisere hele Hamburgs bybanenett.
Hele bybanenettet i København
Dermed går man i Hamburg nå i gang med de innledende skrittene for den samme planen om førerløse sentrumstog, som man i Danmark planlegger å gjennomføre i løpet av de kommende tiårene.
Hele det københavnske bybanenettet skal gå over til førerløs drift, med start for Ringbanen fra Ny Ellebjerg til Hellerup fra 2022, når det nye signalsystemet er kommet i drift på bybanen.
Ringbanen skal utgjøre en prøvestrekning før lanseringen på de øvrige banene fram til 2036, hvor det siste av de eksisterende sentrumstogene er forventet å bli byttet ut.
Det er den pågående utbyttingen av det gamle fysiske signalsystemet med det digitale signalsystemet CBTC fra nettopp Siemens, som skal bane veien for førerløse bytog, siden togkjøringen med CBTC på forhånd kan foregå automatisk.
- På Fagernes lufthavn: Her måker verdens første automatiserte brøytebil snø
Aldri blitt prøvd før
Danmark kan bli det første landet i verden til å lansere førerløs togdrift med kombinasjonen av størrelsen, kompleksiteten, kjøring i åpent landskap og høy hastighet som kjennetegner de danske bytogene.
Det har fått både den danske Trængselskommissionen og Transportministeriets rådgiver for saken, Rambøll, til å advare om risikoer forbundet med å være «first mover», noe som tidligere har skapt problemer i jernbaneprosjekter som signalprogrammet og IC4-togene.
Avtalen om førerløse S-tog legger likevel – i stil med de tyske planer – opp til at den store lanseringen av systemet først skjer når den førerløse teknologier har gjennomgått vellykkede tester på Ringbanen, som i likhet med banen i Hamburg kjører atskilt fra det øvrige bybanenettet.
En rapport som er utarbeidet for Transportministeriet, konkluderte i fjor med at staten totalt sett kan spare opptil 1,3 milliarder danske kroner (nærmere 1,7 milliarder norske kroner) med førerløse sentrumstog.
Artikkelen ble opprinnelig publisert på Ing.dk.
- På veien i Stavanger: Nå kjører Norges første selvkjørende buss i trafikk