PROSJEKTER

Har nådd viktig milepæl: Arbeidene med Bypakke Ålesund kan starte i 2021

Kvalitetssikringen av Bypakke Ålesund og E136 Breivika-Lerstad er nå i gang.

Ny E136 Breivika-Lerstad: Illustrasjonen viser tunnelinnslaget til den nye firefeltsveien i Breivika, med dagens store rundkjøring i forkant. Over tunnelen skal det bygges en ny gang- og sykkelvei som vil gå fra Moa nord til Meny Lerstad.
Ny E136 Breivika-Lerstad: Illustrasjonen viser tunnelinnslaget til den nye firefeltsveien i Breivika, med dagens store rundkjøring i forkant. Over tunnelen skal det bygges en ny gang- og sykkelvei som vil gå fra Moa nord til Meny Lerstad. Illustrasjon: Statens vegvesen
11. mai 2020 - 09:52

Torsdag 7. mai var Samferdselsdepartementet, Finansdepartementet, Statens vegvesen og konsulenter samla til oppstart av arbeidet med ekstern kvalitetssikring av E136 Breivika-Lerstad og Bypakke Ålesund.

– Dette er en viktig milestolpe for Bypakke Ålesund, og et viktig skritt på vegen mot realisering av bypakken, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen Utbygging i en pressemelding.

Vis mer

Statlige veiprosjekter med en kostnad på over en milliard kroner skal gjennom en ekstern kvalitetssikringsprosess, også kjent som KS2-prosess. Arbeidet innebærer at en uavhengig tredjepart skal vurdere planene for gjennomføring og kostnadsoverslag utført av Statens vegvesen. De eksterne konsulentene skal gå gjennom den planlagde finansieringen av Bypakke Ålesund, som delvis skal finansieres av bompenger. Her skal en blant annet vurdere trafikktallet som er lagt til grunn for beregningene.

Strekningen E136 Breivika-Lerstad, som er en del av Bypakke Ålesund, skal gjennom en egen kvalitetssikring av planer for gjennomføring og kostnadsoverslag siden prosjektet har en kostnad på 1,92 milliarder kroner (2019-kroner).

Hydrogen som drivstoff skal bli mer tilgjengeling for den norske maritime næringen med Enova-støtte.
Les også

Deler ut nær 800 millioner til hydrogenprosjekter

Venter KS2-rapport i september

Rapporten fra KS2-prosessen er ventet å være klar i september. Den vil være en viktig del av grunnlagsmaterialet til bompengeproposisjonen som skal legges fram for Stortinget.

Dersom Stortinget vedtar bompengefinansiering av Bypakke Ålesund før årsskiftet, kan det være mulig med oppstart av de første prosjektene i bypakken i løpet av 2021.

Forrige uke stengte Statens vegvesen Hålogalandsbrua mens de undersøkte hvorfor asfalten løsner fra underlaget på brua.
Les også

Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru

E136 Breivika-Lerstad: Viktig veiprosjekt for Ålesund

Strekningen E136 Breivika-Lerstad har i dag mye kø i rushtrafikken. Kollektivtrafikken blir også stående i den samme køen. Veiprosjektet innebærer en ny firefelts innfartsvei som vil avlaste dagens Lerstadvei og E136 gjennom Moa og Åse. Det skal også bygges ny gang- og sykkelvei fra Moa nord til Meny Lerstad.

– Dette er et viktig veiprosjekt for Ålesund. Det vil fjerne mye av trafikken på det overbelastede veinettet i området, sier Nesje i meldingen.

Hurtigruten velger seil fra franske OceanWing. Samme type seil er installert på laseskipet Canopée.
Les også

Strøm, seil og sol skal gjøre Hurtigruten utslippsfri i 2030

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.