TUNNELER

Hareide: – Trygt i norske tunneler

Både Vegvesenet og samferdselsministeren mener norske tunneler er trygge.

Ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gjennomføres det visuelle kontroller av norske tunneler så å si daglig.
Ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gjennomføres det visuelle kontroller av norske tunneler så å si daglig. Foto: Torstein Bøe/NTB
2. aug. 2021 - 08:20

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier det ikke finnes noen garanti mot slike hendelser etter flere steinsprang i tunneler i Vestland fylke på kort tid.

NTB melder at Hareide sier til TV2 at regjeringen stadig bruker mer penger på tunnelsikkerhet, og at det er viktig. Men ingen trenger å føle seg utrygge i norske tunneler selv om det har vært to hendelser på to dager.

– Jeg mener det er relativt trygt å kjøre norske tunneler, men disse hendelsene viser at vi ikke kan garantere at ingenting skal skje. Derfor bruker vi store ressurser på å sikre oss mot denne typen hendelser, sier Hareide og legger til at det gjennomføres visuelle kontroller av tunnelene nærmest daglig.

En bil ble knust av steinsprang i Trodalstunnelen på E39 i Masfjorden torsdag sist uke. Dagen etter falt en stein på rundt én meter i diameter ned fra tunnelveggen i Fjærlandstunnelen mellom Sogndal og Jølster og forårsaket en ulykke. Ingen ble skadd i de to hendelsene.

Statens vegvesen sier at hendelsene ikke er uventet.

– Fjellet er av en slik karakter at det er bevegelse i det, slik at det kan oppstå sprekker og stein kan falle ned. Vi gjør vårt ytterste for å renske og rydde i tunnelen slik at dette ikke skal oppstå. Men likevel kan det skje, sier avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen vest til TV 2.

I en annen nyhetsmelding fra NTB heter det at Vegvesenet ikke ser noen grunn til å endre vedlikeholdsrutiner etter steinrasene tunnelene. Det er Bergens Tidende som skriver det.

Avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen sier at det ikke er noe nå som tilsier at de må endre vedlikeholdsrutinene sine for tunneler.

– Det gjennomføres regelmessig spettrensk av tunneler på Vestlandet. Dette skjer typisk hvert tredje til femte år. Da går man grundig gjennom tunnelen for å sikre at den er trygg, og utfører ekstra sikring av fjellet ved behov, sier Finden til Bergens Tidende.

Kun tre dager før ulykken i Trodalstunnelen, hadde Vegvesenet vært på inspeksjon uten at det var avdekket noe som viste at fjellet var ustabilt.

– Vi vurderer både Fjærlandstunnelen og Trodalstunnelen som trygge. Statistisk sett er tunneler noe av det tryggeste man kan ferdes i, sier Finden.

Biltrafikk på motorveien utenfor Oslo.
Les også

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.