Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier det ikke finnes noen garanti mot slike hendelser etter flere steinsprang i tunneler i Vestland fylke på kort tid.
NTB melder at Hareide sier til TV2 at regjeringen stadig bruker mer penger på tunnelsikkerhet, og at det er viktig. Men ingen trenger å føle seg utrygge i norske tunneler selv om det har vært to hendelser på to dager.
– Jeg mener det er relativt trygt å kjøre norske tunneler, men disse hendelsene viser at vi ikke kan garantere at ingenting skal skje. Derfor bruker vi store ressurser på å sikre oss mot denne typen hendelser, sier Hareide og legger til at det gjennomføres visuelle kontroller av tunnelene nærmest daglig.
En bil ble knust av steinsprang i Trodalstunnelen på E39 i Masfjorden torsdag sist uke. Dagen etter falt en stein på rundt én meter i diameter ned fra tunnelveggen i Fjærlandstunnelen mellom Sogndal og Jølster og forårsaket en ulykke. Ingen ble skadd i de to hendelsene.
Statens vegvesen sier at hendelsene ikke er uventet.
– Fjellet er av en slik karakter at det er bevegelse i det, slik at det kan oppstå sprekker og stein kan falle ned. Vi gjør vårt ytterste for å renske og rydde i tunnelen slik at dette ikke skal oppstå. Men likevel kan det skje, sier avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen vest til TV 2.
I en annen nyhetsmelding fra NTB heter det at Vegvesenet ikke ser noen grunn til å endre vedlikeholdsrutiner etter steinrasene tunnelene. Det er Bergens Tidende som skriver det.
Avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen sier at det ikke er noe nå som tilsier at de må endre vedlikeholdsrutinene sine for tunneler.
– Det gjennomføres regelmessig spettrensk av tunneler på Vestlandet. Dette skjer typisk hvert tredje til femte år. Da går man grundig gjennom tunnelen for å sikre at den er trygg, og utfører ekstra sikring av fjellet ved behov, sier Finden til Bergens Tidende.
Kun tre dager før ulykken i Trodalstunnelen, hadde Vegvesenet vært på inspeksjon uten at det var avdekket noe som viste at fjellet var ustabilt.
– Vi vurderer både Fjærlandstunnelen og Trodalstunnelen som trygge. Statistisk sett er tunneler noe av det tryggeste man kan ferdes i, sier Finden.
Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene