Kommisjonen anbefaler at helikopterprodusenten Sikorsky umiddelbart sikrer at forventede høydeverdier ved flygning med autopilot gjøres kjent for alle flygere, og at dette inkluderes i relevante manualer, heter det i rapporten.
Onsdag 28. februar var et Sikorsky S-92-helikopter involvert i en ulykke vest for Sotra utenfor Bergen.
61 år gamle Reidun Hestetun omkom i ulykken, og fem andre personer ble skadet. Ulykken skjedde under en SAR-øvelse, altså en sikkerhetsøvelse.
– Vet ennå ikke
– Vi er glade for at det er funnet en teknisk feil som kan bidra til å ta mistanken vekk fra de to pilotene. Men dette betyr ikke at den endelige feilen er funnet, sier Jens Salt, leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, til Bergens Tidende.
– Vi må vente på svar på om feilen hadde direkte innvirkning på det som skjedde den kvelden. Det vet vi ikke ennå, påpeker han.
Salt mener feilen som Havarikommisjonen påpeker i sin rapport, ikke er en feil som er mulig å oppdage ved vanlig vedlikehold, og derfor ikke noe pilotene kunne vist om.
Fikk for bratt vinkel
Undersøkelsene Havarikommisjonen har gjort, viser at ulykken skjedde da besetningen var i ferd med å posisjonere helikopteret for å ta opp en treningsbøye.
Under innflyvning mot bøyen sank farten, og helikopterets nese skal i løpet av få sekunder ha hevet seg fra forventede 10–12 gradert til nær 30 grader.
«Da flygebesetningen ble klar over den unormale stillingen, prøvde de å korrigere den, men helikopteret traff sjøen og sank på 220 meter dyp», står det i rapporten.
Viktig funksjon
Sikorsky har under etterforskningen påpekt at når MOT er aktivert – en funksjon som skal hindre at helikopterets vinkel blir for bratt – skal ikke helikopteret overstige 12–13 graders nesestilling.
«Denne informasjonen er ikke angitt Rotorcraft Flight Manual Supplement som beskriver SAR-moduser, men kan hjelpe S-92 helikopterbesetninger med å gjenkjenne AFCS anomale oppførsel», skriver kommisjonen som begrunnelse for hvorfor de anbefaler at Sikorsky oppdaterer sine manualer.