Vegvesenet skal rassikre fylkesvei 255 i Espedalen i Gausdal nord for Lillehammer, og responsen fra entreprenørbransjen har vært storslagen.
Hele 12 firmaer hadde gitt tilbud da fristen gikk ut i dag:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Erling Rolstad | 3.069.950 |
Mesta | 4.198.889 |
Åge Haverstad | 4.232.370 |
Løype Anleggsdrift | 4.359.806 |
Anlegg Øst Entreprenør | 4.516.631 |
Dokka Entreprenør | 5.916.570 |
Stian Brenden Maskinservice | 5.990.947 |
Kvarberg | 6.120.900 |
Frya Grustak | 6.444.603 |
Gjerdalen Entreprenør | 6.634.670 |
Contexo | 7.172.800 |
Kristian Gården & Sønner | 9.259.819 |
NB: Som vanlig skal tilbudene kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Det er rassikring av den såkalte Ellanhuslia langs fylkesvei 255 i Espedalen det dreier seg om. Anleggsområdet ligger omtrent 60 kilometer nord for Lillehammer.
Det er ikke lange strekningen, men det er svært bratt og det har tidligere gått ras her. Veien trenger sterkt til sikring.
Hovedparsellen er en bratt skjæring som består av løsmasser og berg. Her skal entreprenøren sikre berget og grave ut løsmassene. Massene skal transporteres og samles i fylling på et område omlag tre kilometer unna. Under arbeidet trengs det lysregulering og ett kjørefelt med langsgående sikring. Entreprenøren skal også etablere en jordvoll for å hindre at framtidige ras kommer ut i veien.
Noen av de omtrentlige mengdene i dette oppdraget:
- 170 meter sikring
- Klargjøring av fyllplass
- 125 fjellbolter
- 400 m2 bergsikringsnett
- 6000 m3 jordmasser til fyllplass
- Demolering av 25 blokker
En liten opsjon
I tillegg til hovedkontrakten kan det bli utløst en opsjon på sikring av forlengelsen av hovedstrekningen. Her skal i så fall løsmasser kjøres til fyllplass, og berget skal profileres og sikres. Det skal også plastres med stein.
Sluttdato for arbeidene er satt til 1. juli 2020.
940 millioner kroner til 14 utslippsfrie skip