Vegvesenet skal rassikre fylkesvei 53 mellom Øvre Årdal og Holsbru med blant annet en ny, 1100 meter lang tunnel.
Området Ljoteli er en del av strekningen Årdal–Tyin, og er utsatt for både steinsprang, nedfall av is og snøskred. Den nye tunnelen skal redusere risikoen på for skader på de veifarende. Målet er at fylkesvei 53 skal bli en forutsigbar og åpen vei med færre stenginger.
Nylig ble tilbudene på prosjektet åpnet, og hele sju firmaer er altså interessert:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Bertelsen & Garpestad | 188.584.897 |
Contexo | 194.640.775 |
Flage Maskin | 214.963.529 |
Kruse Smith Entreprenør | 216.247.618 |
Metrostav | 269.985.478 |
NCC Norge | 264.275.541 |
YIT Norge | 310.307.523 |
Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.
– Vi fikk mange tilbud, og er godt fornøyd med det, sier Vegvesenets byggeleder Jørn Fosen Simonsen til Veier24.
– Jobben kan bli krevende og passelig kompleks. Det skal bygges i svært sidebratt terreng, med smal veg og ur. Men sånn er det nå ofte på vestlandet, sier han.
Arbeidet innebærer at vegen mellom Tyin og Øvre Årdal må stenges i perioder.
– Vi håper å være i gang med arbeidene ved månedsskiftet september/oktober, sier Simonsen til Veier24.
Tredelt prosjekt
Prosjektet er delt i tre geografiske områder:
- Ljoteli med tunnel og dagsoner
- Deponiområder ved Holsbru
- Et mindre deponi ved Holsbruvannet
Den 1100 meter lange tunnelen får profil T8,5 pluss siktuvidelse. I tillegg kommer forskjæringer og overgangssone.
Oppdraget omfatter også komplette elektroarbeider i tunnelen.
Ved Holsbru (2,5–3 kilometer over Ljoteli) skal det bygges rundt 600 meter vei i dagen. Tverrprofil skal være 6,5 meter og krabbefelt.
Fra Holsbru og mot Holsbruvatnet skal det bygges ei 400 meter lang grøft langs eksisterende vei.
Oppdraget skal i hovedsak gjennomføres modellbasert, opplyser Vegvesenet.
Dato for ferdigstilling er 1. november 2021.