Teknisk Ukeblad har sendt Samferdselsdepartementet en rekke spørsmål vi ønsker svar på når søkerlisten er klar på fredag.
Svaret kom allerede torsdag ettermiddag i form av en pressemelding.
Der opplyser departementet at de ikke vil «(…) kommentere hvem eller hvor mange som har levert tilbud». Departementet oppgir at slik kunnskap kan påvirke utfallet av konkurransen.
Tre måneder
Samferdselsdepartementet skriver at de håper å kunne tildele kontrakt før påske 2018.
Fram til da skal tilbudene evalueres og kontrakter forhandles. Blant annet er departementet pålagt å forhandle fram bonusavtaler der rederiene belønnes for å kutte CO2 og andre utslipp.
Bonusgrunnlag og forhold rundt utslippskutt kom inn som et tilleggskrav rett før jul etter pålegg fra Stortinget. Departementet har dermed ikke rukket å utarbeide et bonussystem.
- Les Stortingets krav: Regjeringen må sluke enda en kamel: Tvinges til å gi miljøbonus
Mange interessert
Ifølge pressemeldingen har departementet mottatt en rekke spørsmål fra rederier rundt konkurransegrunnlaget.
«Det kan tyde på at det blir en spennende konkurranse,» heter det i meldingen.
- Vi går nå inn i en krevende fase med å evaluere tilbud og vil arbeide for å forhandle frem en god løsning for den videre driften av tjenesten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Hurtigruten ASA har aldri lagt skjul på at de søker på alle de tre anbudspakkene.
Torsdag gjentok Hurtigruten sine ambisjoner og opplyste at selskapet har kjøpt tilbake MS Nordlys. Tidligere er MS Richard With kjøpt tilbake.
Begge de to skipene ble solgt til kommandittselskaper for å få inn penger i en tid der de tidligere Hurtigruten-selskapene OVDS og TFDS sto overfor store finansielle utfordringer. Siden har de blitt leid tilbake gjennom langsiktige avtaler.
I en pressemeldingen opplyser rederiet at MS Nordlys - som resten av flåten på totalt 11 skip – er spesialtilpasset Kystruten.
- Planen er at skipet skal brukes på norskekysten også i årene framover, skriver Hurtigruten i pressemeldingen.
Oppgradering
Hurtigruten opplyser ikke om hvordan de skal oppnår de nye utslippskravene når de samtidig legger opp til å benytte eksisterende flåte.
I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys i dokk, og gå gjennom en total ombygging og oppgradering, opplyser rederiet.
Tidlig i høst reagerte store deler av maritim næring på at departementet hadde veldig lave miljøambisjoner som krav i anbudsgrunnlaget. Kun 25 Prosent kutt i CO2, bruk av landstrøm der det er bygget ut samt at tungolje er forbudt.