TU Maritim ble lansert som egen nisje på tu.no 27. september. Det er en variert nisje, som tar for seg størsteparten av all flytende aktivitet i norske og internasjonale farvann.
I 10 på topp-listen over maritim-sakene som ble mest lest i 2018 finner vi da også saker om både plastoppsamlingsfarkoster og hurtigruteskip. Men mest av alt finner vi saker om en sunket fregatt...
![Brua på fregatten KNM Otto Sverdrup. KNM Helge Ingstad er av samme type, og helt lik. Fregattene har tre navigasjonsskjermer. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/290x/2376/2376803/20181214-untitled-173.jpg)
Dette er de ti mest lest artiklene i høst.
- Hurtigruten vil ikke bruke skipstunnel. Men her slet de ved Stad
- Beveger seg for sakte: Hypet plastoppsamler samler ikke opp plast
- Store cruiseskip ankommer Svalbard. Redningskapasiteten er sterkt begrenset
- «Helge Ingstad» hadde tre navigasjonsskjermer på broen. Likevel så ingen tankskipet komme midt imot
- – Det ser ut som de har bruk sytråd: Bergingseksperter mener fregatten burde vært sikret med kjetting
- Tre dager etter at fregatten sank mottok Forsvaret endelig sitt nye kjempeskip
- Slik skal fregatten berges
- Før sommeren skal dette bli verdens største hybride passasjerskip
- Dette er verdens 10 største cruiseskip
- Norsk familierederi saksøker DNV GL etter rorfeil på dette og 13 andre skip
![KNM Helge Ingstad kolliderte og sank 8. november 2018. <i>Foto: Marit Hommedal/NTB Scanpix</i>](https://images.gfx.no/580x/2372/2372542/td62395a.jpg)