Mange har stilt seg spørsmålet om hvordan Lexus forholder seg til elbiler. Toyota-konsernet har drevet med elektrifisering lenge, men har vist en svak interesse for å gå over til ladbart.
Visst har Lexus nå lansert en ladbar hybrid og det finnes allerede en elbil i modellfloraen. Sistnevnte kan imidlertid bare sies å være et reelt kompromissprodukt.
En «ekte» elbil
Men nå blir det en endring på det. I 2022 vil produsenten lansere en «ekte» elbil. Den nye modellen som går under navnet RZ er Lexus sin variant av Toyota BZ4X, og er basert på den elektrifiserte grunnarkitekturen E-TNGA.
Utseendemessig avslører de første bildene at de har bygget videre på konseptet LF-Z – en bil man i vår sa ville «bære merket inn i fremtiden».
![](https://images.gfx.no/580x/2708/2708886/lexus-1.jpg)
Få detaljer kjent
Foreløpig har ikke Lexus røpet noe om spesifikasjonene, men Toyotas elbil har i overkant av 70 kWh i batterikapasitet og en rekkevidde på 450 km WLTP.
I Toyota-varianten vil bilen tilbys med enten én eller to motorer med opptil 160 kW motoreffekt. Mest sannsynlig vil Lexus RZ få mer ytelse enn det for å kunne konkurrere med kollegene i premiumsegmentet.
I motsetning til den noe tamme effekten av Toyota elbil, kan nevnes at nevnte konsept LF-Z hadde tilsvarende 540 hestekrefter og akselerasjon fra 0-100 km/t på tre sekunder. Batterikapasiteten her var 90 kWh og rekkevidden ble oppgitt til over 500 km.
En annen interessant teknisk løsning å ta tak i er at plattformen er forberedt for steer-by-wire – altså digital styring. Ved å hoppe fullstendig over den mekaniske forbindelsen mellom ratt og hjul kan du gjøre spennende ting med styrefølelsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Anders H. Hansen (t.v.) i Sintef og Jens Petter Wold i Nofima tester FragoPro i en jordbærtunnel ved NMBU på Ås.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843552/Skjermbilde%25202024-06-06%2520kl.%252010.44.53%25E2%2580%25AFam.png)
Med denne sensoren kan Thorvald plukke bare de beste bærene
Uklart når RZ kommer til Skandinavia
Toyota har for eksempel fortalt at de har utviklet «One Motion Grip-control» som du kan få fullt rattutslag til høyre/venstre i 150 grader. Det kan sammenlignes med de rundt 2,5 omdreininger / 880 grader det er mellom endepunktene til de fleste biler i dag.
Toyota Bz4x får skandinavisk premiere sent på våren 2022, Lexus har ikke spesifisert dato – men RZ vil også bli lansert i året som kommer.
Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.
![– Vi kan bare håndtere plastproblemet om vi tar hensyn til kjemikaliene i plasten og tar oss av dem på forsvarlig vis. Det sier NTNU-professor Martin Wagner. Her er en liten bit av søppelhåndteringsanlegget Thilafushi på Maldivene.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833565/NTB_426187984.jpg)
Har funnet 16.000 kjemikalier i plast – forskerne har fire råd