SAS mottok torsdag en for dem ny flytype: Airbus A321LR.
Dette er det første av tre slike fly de skal leie inn fra Air Lease Corporation (ALC) ifølge en avtale inngått i januar 2019, som supplement til femti bestilte A320 Neo.
Ikke i ruteprogrammet
Flyet ble levert fra Airbus-anlegget i Finkenwerder, rett ved Elben i Hamburg, og satte kurs mot hjemmebasen på Kastrup, for øvrig med Jet A-1 med ti prosent innblandet bærekraftig drivstoff. Det landet i København litt før klokka 17.
Opprinnelig var planen å sette det i drift 8. september 2020 mellom København og Boston nordøst i USA, men dette utgår, iallfall foreløpig. Hva som blir den første ordinære ruteflygningen for SE-DMO «Jarl Viking», er fortsatt ikke kjent.
– Maskinen er foreløpig ikke planlagt inn i vårt ruteprogram, opplyser pressesjef John Eckhoff i SAS.
Da flyselskapet lanserte flyet på USA-ruta for snart et år siden, skrev de følgende:
Airbus prøvde seg på en slags flyfeiring – midt oppe i flere kriser
– Dette er en ny flytype for oss, som er meget velegnet for det skandinaviske markedet og hvordan reisemønsteret er i ferd med å utvikle seg. Vi vil ha muligheten til å tilby flere interkontinentale ruter og reduserte reisetider.
De påpekte at rekkevidden er tilstrekkelig til at de kan brukes til eksempelvis Canada og India fra Skandinavia – men dette var altså fire måneder før pandemien kom og førte luftfarten inn i ei dyp krise.
Ekstra rekkevidde
A321LR er et smalbuksfly, eller «narrow-body» som det heter på engelsk, med én midtgang.
De tre A321LR-flyene i SAS-drakt, med CFM Leap-1A-motorer, får plass til 157 passasjerer. Setene fordeler seg på business (22), plus (12) og 123 økonomiseter. SAS' eksisterende langdistansefly, A330-300, A340-300 og A350-900, har henholdsvis 266, 245 og 300 seter.
Jomfruferden med A321LR fant sted fra Airbus-fabrikken i Hamburg i januar 2018. Ved å øke maksimal avgangsvekt (MTOW) fra 93,5 til 97 tonn og legge til en tredje ACT-drivstofftank («Additional Centre Fuel Tank») er rekkevidden økt til 4.000 nautiske mil (7.400 kilometer) med 206 passasjerer om bord, sammenlignet med 3.500 nautiske mil for standard A321 Neo.
I fjor sommer lanserte Airbus også en versjon med enda større rekkevidde: A321XLR. Her er det en ny «rear centre tank» (RCT) og det er gjort forsterkninger på landingsstellet for å kunne øke MTOW til 101 tonn og rekkevidden med ytterligere 15 prosent sammenlignet med LR. Dette vil tidligst kunne leveres i 2023.
Passasjerfly fra SAS skal imitere trekkfuglene for å spare drivstoff