I dag ble forslaget om rekkefølge oversendt til Samferdselsdepartementet.
Vegvesenet anbefaler at disse utbyggingsprosjektene prioriteres i de neste fem årene:
- E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner
- E134 Røldal-Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder
- E6 Megården-Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder
- E16 Hylland-Slæen (Vestland), 1,64 milliarder
– De fire prosjektene er helt klare for start, og det er kun politisk behandling som mangler, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland under en pressekonferanse i dag.
Der presenterte hun sammen med direktørene Kjell Inge Davik (Utbygging) og Bjørn Laksforsmo (Drift og vedlikehold) Vegvesenets prioriteringsliste for årene 2023-2027.
Lista ble i dag sendt til Samferdselsdepartementet i forarbeidet til Statsbudsjettet for 2023.
– De fire prosjektene kan startes umiddelbart, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.
– Det første prosjektet er viktig for Oslo og Østlandet. Røldal-Seljestad er et viktig øst-vest-samband og viktig for tungtransporten. Megården-Mørsvikbotn har veldig mange tunneler som er veldig dårlige, og i tillegg dårlige omkjøringsmuligheter; en 11 timers tur om Sverige. Og E16 Hylland-Slæen handler om tunnel- og rassikring, fortalte Davik.
Dette er første gang at Statens vegvesen har laget en oversikt over hvilke av de store veiprosjektene i Nasjonal transportplan (de på over en milliard kroner) som skal prioriteres. Lista inneholder 20 veiprosjekter over hele landet. De har en samlet prislapp på om lag 155 milliarder kroner.
Resten av de 20 store prosjektene som prioriteres ser slik ut, og dette er prosjekter som ikke er like gryteklare som de fire første:
Prosjekt | Kostnadsprognose i mrd. 2023-kr. |
E134 Saggrenda-Elgsjø | 2,44 |
E45 Kløfta | 1,23 |
E16 Arna-Stanghelle | 14,93 |
E39 Ådland-Svegatjørn (Hordfast) | 41,14 |
E18 Retvet-Vinterbro | 8,39 |
E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) | 26,54 |
E134 Dagslett-kryss E18 | 4,16 |
E10 Nappstraumen-Å | 1,28 |
E39 Volda-Furene | 1,1 |
E39 Storhaugen-Førde | 3,29 |
Rv. 22 Glommakryssing | 3,22 |
Rv. 5 Erdal-Naustdal | 2,29 |
E39 Ålgård-Hove | 4,25 |
E8 Flyplasstunnelen Tromsø | 1,96 |
Rv. 36 Skjelsvik-Skyggestein | 5,77 |
Rv. 19 Moss | 5,24 |
De to siste prosjektene er minst modne, som Vegvesenet uttrykker det.
Og noen mindre prosjekter
I tillegg leverer Vegvesenet en prioriteringsliste på mindre prosjekter (på under 1 milliard kroner). Samlet prislapp er på rundt sju milliarder kroner. For enkelte av disse er arbeider og delprosjekter i gang. Det dreier seg om disse veiene:
Prosjekt |
Sted |
Rv. 291 Holmenbrua |
Drammen (Viken) |
Rv. 509 Kontinentalveien-Sundekrossen |
Stavanger - Sola (Rogaland) |
Rv. 426 Gamle Eigerøyveien-Hovlandsveien |
Eigersund (Rogaland) |
E39 Bjerkeset-Astad |
Gjemnes (Møre og Romsdal) |
Rv. 9 Utbedringsstrekning Setesdal |
Bykle og Bygland (Agder) |
Rv. 41 Utbedringsstrekning Treungen-Vrådal, Nes-Kyrkjebygda |
Nissedal (Vestfold og Telemark) |
E134 Arm Husøy hamn |
Karmøy (Rogaland) |
E134 Espelandssvingane (Haugalandspakka) |
Vindafjord (Rogaland) |
Rv. 7 Ørgenvika-Svenkerud |
Nes og Krødsherad (Viken) |
Rv. 52 Gol-Vestland grense |
Gol (Viken) |
Rv. 3 Østerdalen (Fjell-Opphus) |
Stor-Elvdal (Innlandet) |
Rv. 70 Oppdal-Sunndalsøra |
Oppdal (Trøndelag) og Sunndal (Møre og Romsdal) |
E6 Grøndalselv-Namsskogan |
Namsskogan (Trøndelag) |
E6 Namsskogan-Nordland grense |
Namsskogan (Trøndelag) |
Rv. 80 Sandvika-Sagelva |
Fauske og Bodø (Nordland) |
Rv. 80 Adkomst ny Bodø lufthavn |
Bodø (Nordland) |
E6 Narviktunnelen |
Narvik (Nordland) |
Rv. 94 Akkarfjord-Jansvannet |
Hammerfest (Troms og Finnmark) |
Rv. 94 Mollstrand-Grøtnes |
Hammerfest (Troms og Finnmark) |
I tråd med porteføljeprioriteringer vil Vegvesenet en gang i året vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i NTP før eventuell oversendelse til politisk behandling.
– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostnadene går ned, sier vegdirektøren.
Dette er første gang at Statens vegvesen har laget en anbefalt rekkefølge for de store prosjektene.
Statsråden: – Må prioritere hardere
Såkalt porteføljestyring ble foreslått i NTP for 2022-2033. Virksomhetene skal anbefale omfang og rekkefølge for de prosjektene som ligger i NTP. Her kan endringer i prosjektene bety at rekkefølgen endrer seg. Virksomhetene skal komme med en oppdatert porteføljeprioritering hvert år. I år er det første gang det blir gjort, og Staten vegvesen er først ute.
– Vi politikere gjør de endelige valgene, men denne metoden vil gjøre det enklere for oss å velge å starte de prosjektene som vil gi mest tilbake til samfunnet. Gode faglige råd er særlig viktige nå som som vi ser at vi vil måtte prioritere hardere framover, sier samferdselsministeren i en pressemelding.
I tillegg til oppdraget om porteføljeprioritering, har Samferdselsdepartementet bedt Statens vegvesen om en vurdering av om veinormalene bør justeres, og om dette vil påvirke prosjektene i porteføljen. Det får Samferdselsdepartementet svar på i juni. Stortinget har blant annet bedt departementet om å vurdere en høyere terskel for bygging av firefelts motorveier.
– Når dette oppdraget er levert, vil jeg ha et godt grunnlag for å vurdere både størrelse på og rekkefølge av veiprosjektene. Det er brukt og skal brukes store summer på samferdselsinfrastruktur de kommende årene, selv om vi ser at vi nok ikke får så stor vekst som NTP la opp til, sier Jon-Ivar Nygård i meldingen.
Skal gå mellom Bodø og Lofoten: – Begynner bygging av verden største hydrogenferger