MS Roald Amundsen er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. Ifølge Hurtigruten er skipet spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bakgrunn: Hurtigruten har tillit til at prestisjeprosjekt leveres til tross for krisetap
I trafikk i år
Om bord vil det være spesialbygget ekspedisjonsutstyr, et eget forskningssenter, flere restauranter, evighetsbasseng og store utedekk der gjestene kan nyte den spektakulære naturen der skipet seiler.
Nyanskaffelsen er 140 meter lang, 23,6 meter bredt og har plass til 530 gjester og mannskap på 151 personer.
Skipet skal etter planene settes i trafikk i allerede i år, mens søsterskipet, MS Fridtjof Nansen, som for tiden er under bygging på Kleven verft, følger etter i 2019.
MS Roald Amundsen skal ta med gjester blant annet til Antarktis, Svalbard, Alaska, gjennom Nordvestpassasjen i fotsporene til Roald Amundsen – og på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten.
- Les mer om MS Roald Amundsen: Slik skal Hurtigrutens ekspedisjonsskip seile miljøvennlig i arktiske strøk
(For abonnenter) Smarthusguide: Dette må du vite for å få alt i smarthuset til å snakke sammen