Hurtigruten har to ekspedisjonsskip under bygging hos Kleven.
Rederiet følger situasjonen ved verftet nøye, men uttrykker tillit til at verftet vil berges og oppfylle kontrakten.
Kleven-sjef Ståle Rasmussen sier at de jobber med å finne investorer og at arbeidet ved verftet fortsetter som vanlig.
– Vi har en prosess gående for å få inn ny kapital og tror dette løses seg om ikke så lenge, sier Rasmussen til TU.
Han vil med det berolige både ansatte og kunder.
Tillit til løsning
Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten sier at de følger utviklingen nøye og er i løpende dialog med administrasjonen og ledelsen ved Kleven.
– Hurtigruten setter sin lit til at partene finner en langsiktig og bærekraftig løsning for verftet, som både sikrer lokale arbeidsplasser og ferdigstillelse av våre nye ekspedisjonsskip. Utover dette har vi ingen øvrige kommentarer.
På spørsmål om Hurtigruten kan være villig til å gå inn på eiersiden i Kleven for å sikre at ekspedisjonsskipene «Roald Amundsen» og «Fridtjof Nansen» leveres som planlagt henholdsvis sommer 2018 og juli 2019, svarer Ege: «Det kan vi ikke kommentere».
Ståle Rasmussen i Kleven vil heller ikke svare på om det er aktuelt:
– Vi vil på det nåværende tidspunkt ikke uttale oss om hvem som kan være aktuelle å få inn på eiersiden, sier Rasmussen.
- Sammenliknes med Titanic: Hurtigrutens nye skip får prisbelønnet skrogform
2015-vinner
I 2015 ble Kleven-gruppen utropt til den store vinneren av skipsbyggingskontrakter i Norge. De dro inn den ene ordren etter den andre.
Ordreboka var imponerende. Ett av prosjektene som ble flagget som spesielt, var bygging av et flerbruksfartøy med MT 6015 design for et malaysisk rederi. Spesielt ble prosjektet i hvert fall, men ikke i positiv forstand.
Rundt halvparten av tapene Kleven har hatt de siste to årene, tilskrives tap på den kontrakten. Skipet skulle vært overtatt i 2015 av IES Pioneer.
Trøblete prosjekt
Sysla skrev i går at Malaysia-prosjektet, byggnummer 379, alene sto for halvparten av tapet, som har ført til at morselskapet Kleven Maritime og de heleide verftene Kleven Verft og Myklebust Verft er i brudd med lånebetingelsene sine, og lever på kreditorenes nåde.
– Malaysia-kontrakten, BNR 379, har vært et problemprosjekt. Den ene eieren av rederiet sto ikke ved sine forpliktelser og vi fikk derfor ikke betalt, sier Rasmussen. Skipet ble 3. august solgt til Horizon Maritime.
Dominoeffekt
I desember 2015 hadde Kleven, med verft både i Ulsteinvik og Myklebust i Gursken, hele 17 skip i ordre.
Ståle Rasmussen mener at dagens problemer ikke kan tilskrives at de tok på seg for mye å gjøre på for kort tid.
– Vi er en del av offshorenæringen. Da den fikk problemer, utsatte rederiene levering og mottak av skipene. Dermed fikk vi heller ikke betalt til rett tid. En del offshoreprosjekter vi har hatt mindre eierposter i måtte nedskrives, sier Rasmussen.
Hjørnestein
Kleven-verftene hadde i fjor 719 fast ansatte.
Hurtigruten skriver i en uttalelse følgende: «Kleven er et tradisjonsrikt verft med mer enn 700 ansatte og en sentral hjørnesteinsbedrift langs kysten. Verftet er også en viktig leverandør av norske skip som vi kan være stolte av.»
- Det hagler med tekniske spørsmål etter at ubåten sank: Her er svar på mange av dem