BRUER

Her gikk det unna: Støpte 700 kubikkmeter betong på 22 timer

15 betongbiler og over 90 folk måtte til da brudekket på Skjæiten bru i Hemsedal ble støpt på onsdag.

Det gikk med noe over 700 kubikkmeter betong til maratonstøpen av brudekket, som ble avviklet uten noen trafikkproblemer på rv. 52.
Det gikk med noe over 700 kubikkmeter betong til maratonstøpen av brudekket, som ble avviklet uten noen trafikkproblemer på rv. 52. Foto: Tine Sørbye, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. feb. 2022 - 09:46

Støpingen av brudekket på nye Skjøiten bru på riksvei 52 i Hemsedal ble et prakteksempel på godt samarbeid mellom mange aktører, melder Statens vegvesen.

I mer enn 22 sammenhengende timer fra kl 05.00 onsdag til kl 03.30 torsdag var det til enhver tid 13-15 biler fra Hallingdal Betong på vegen. Disse gikk i skytteltrafikk mellom Torpo i Hallingdal og Hemsedal med leveranse til brustøpen på Skjøiten. 

Nye Skjøiten bru er 90 meter lang og ligger snaue 50 meter nedstrøms fra dagens bru fra 1937. <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
Nye Skjøiten bru er 90 meter lang og ligger snaue 50 meter nedstrøms fra dagens bru fra 1937. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

Arbeidene foregikk i friskt, ruskete vintervær med tidvis tett snødrev med kolonnekjøring over Hemsedalsfjellet. Over 90 personer deltok på jobben med byggherren Statens vegvesen, Hæhre Entreprenør, betongleverandøren Hallingdal betong og trafikkdirigenter som hovedaktører.

Nye Skjøiten bru er 90 meter lang og ligger snaue 50 meter nedstrøms fra dagens bru fra 1937. Det gikk med noe over 700 kubikkmeter betong til maratonstøpen av brudekket, som ble avviklet uten trafikkproblemer på riksvei 52.

Arbeidet videre

Brua er ikke ferdig selv om bruplata er støpt. Tverrbjelke og kantdrager er noen av de elementene som gjenstår å støpe.

Skjøiten bru er en spennarmert bru. Når bruplata oppnår riktig fasthet og det minimum har gått to døgn, kan brua spennes opp.

Når denne er oppspent kan rørene med spennkablene injiseres. Det stille strenge krav til temperatur i luft og betong for at dette kan gjøres, og sånn sett har prosjektet vært heldig med den milde vinteren hittil. Rekkverk, fuger og asfalt kommer til etter at reisen (stillaset) er demontert.

Mellom 50 og 60 mann fra Hæhre jobbet med brustøpen på skift. <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
Mellom 50 og 60 mann fra Hæhre jobbet med brustøpen på skift. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

Det vil også foregå videre utbedringer av riksvei 52 fra mars til juli i samme prosjekt. Eksisterende vei skal masseutskiftes, stikkrenner skal skiftes og grøftene skal utbedres.

Etter planen skal den nye brua åpnes for trafikk til sommeren. Når det skjer på omlagt vei blir den gamle brua revet, mens de gamle landkarene blir stående som veiminne.

Nordre Kjemåa bru slik den ble planlagt i  1829.
Les også

Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.