I dag tidlig, rundt halv åtte på morgenen startet Aasta Hansteen-understellet seilasen fra verftet i Ulsan i Sør-Korea til Stord.
Dette opplyser Statoil til Teknisk Ukeblad.
Nå venter en to måneder lang transportetappe på verden største tungtransportfartøy «Dockwise Vanguard».
Understellet skal transporteres 14.500 nautiske mil, ifølge Statoil.
– Dette Innleder en ny fase i Aasta Hansteen, hvor den første hovedbrikken på verdens største Spar-plattform nå er på vei til Norge for ferdigstillelse, ifølge pressetalsmann Eskil Eriksen i Statoil.
I denne videoen vises det hvordan understellet forberedes til transport og avreise fra verftet.
Se video: Den er 200 meter høy og veier 46.000 tonn. Nå skal den til Stord
Langt høyere enn Plaza
– Enda mer spektakulært blir det på Stord til høsten når plattformdekk og understell skal sammenstilles før uttauing til feltet i Norskehavet, sier Eriksen.
Understellet på Aasta Hansteen veier 46.000 tonn er 200 meter høyt stående. Det er 87 meter høyere enn Oslo Plaza.
Aasta Hansteen har blitt sett på som en strategisk viktig utbygging, rett og slett fordi det har utlyst ny infrastruktur for gass i Norskehavet gjennom rørledningen Polarled.
Polarled er en 480 kilometer lang gassrørledning fra Aasta Hansteen til Nyhamna. Rørledningen vil frakte gass fra Hansteen-utbyggingen og andre gassfelt i Norskehavet.
Hansteen er lokalisert rundt 300 kilometer nordvest for Sandnessjøen i Nordland. Den nærmeste installasjonen, Norne, ligger rundt 140 kilometer unna.
- Vi fikk prøve: Kan en uerfaren passasjer overta og lande et Boeing 737?