I starten av august ble de første meterne av sjøkabelen Nordlink lagt, den aller første kraftforbindelsen mellom Norge og Tyskland.
Her kan du følge leggingen av sjøkabelen direkte. I kartet over vises den siste registrerte posisjonen til de to fartøyene som sammen trekker og graver ned kabelen på havbunnen fra Vollesfjord til Wilster i Schleswig-Holstein i Tyskland.
(Klikk på skipene og så på «Show Previous Track» for å se siste døgnets bevegelse.)
Nedenfor kan du se video av anleggsarbeidet og starten av kabelleggingen under vann.
Kartet er hentet fra Marine Traffic som bruker antikollisjonshjelpemiddelet AIS (automatisk identifikasjonsystemet) til å vise alle verdens skips lokasjon i sanntid. Eller så nært sanntid som man kan komme. Det kan være rundt en 3 minutters forsinkelse.
Du kan dobbeltsjekke posisjonen i kartet fra Kartverket, i hvert fall fram til de forlater norsk farvann.
- Et av verdens største og mest avanserte kabelleggingsskip: Her blir Skagerrak 12 meter lengre
Mye krabbeteiner i veien
Bjørn Ladegård er installasjonsdirektør i Nexans, selskapet som legger kabelen på norsk side. Han var i Vollesfjorden i forrige uke under inntrekket.
Dette er Nexans' hittil største kontrakt på undersjøiske kraftkabler med hensyn til både lengde og verdi.
Ladegård forteller at Polar King hadde vært på plass for å gjøre klart før de satte i gang.
– Vi måtte bygge opp en rampe foran munningen på inntrekksrøret, fjerne en god del krabbeteiner og gjøre resten av forbredelsene.
Seks turer
Kabelen ble produsert på fabrikken i Halden. Den måler 124 kilometer og er den første av seks kabelstrekk som skal legges 350 kilometer ut i Nordsjøen. De to kabelstrekkene møter der to kabelstrekk fra Tyskland. Det blir altså over 700 kilometer kabel til sammen.
Vi kan altså følge Nexans Skagerrak og Polar King gjøre seks turer fram og tilbake. Den første gjøres i år og skal være ferdig trukket i midten av august.
Polar King vil bruke mer tid på å grave kabelen ned i sjøbunnen etter det. Til det brukes to fjernstyrte «CAPJet»-undervannsgravere.
Ikke ferdig før i 2019
– Det blir tre kabelstrekk som legges til neste år, og to i 2019, sier Ladegård.
Den første delen ble fraktet fra Halden til Vollesfjorden og lastet ombord i Nexans Skagerrak.
– Vi driver med dette over hele verden, og denne gangen gikk transporten ganske raskt. Dette skjer jo i vår egen bakgård, sier installasjonssjefen.
Så senkes kabelen fra Skagerrak, og ved hjelp av en ROV går den ned og fester kabelenden i en vaier som ble sendt igjennom undervannsrøret. Så drar man kabelen opp med vinjs, samtidig som man gir ut kabel fra Skagerrak.
– Denne synkroniseringen mellom å trekke sakte, men sikkert opp på land og gi ut nok, er viktig å få til. Men dette er noe vi gjør relativt ofte, sier Ladegård.
- Vil bli tre ganger så stort som Altakraftverket: Gir ikke opp drømmen om samisk kjempekraftverk
Mange muligheter for å gå galt
Men det var flere ting som kunne gå galt.
– Når kabelen kommer ut av røret skulle den bøyes 90 grader og gjennom et nytt rør som går under veien. Derifra skulle den også gjennom enda et nytt rør som ledet den inn i stasjonsbygningen hvor den skal opp og opp i en stor, spesialkonstruert mast.
Det var altså mange svinger og krinker og kroker som skulle gjøres i en jafs.
– Men vi hadde et par reserveløsninger på lur om det skulle vise seg å være vanskelig.
Ifølge Ladegård kunne kabelen i verste fall satt seg fast inne i rørene. Eller man kunne glippe taket i kabelen.
En jungel av kabler
Videre er utfordringene å krysse de kablene og rørledningene som allerede ligger i Skagerrak og Nordsjøen mellom Norge og Tyskland.
– Vi kan ikke grave de i stykker og vi kan heller ikke sånn nonchalant bare legge vår kabel oppå de kablene som ligger der heller.
De har allerede fjernet en kabel, som ikke lenger var i bruk. De andre skal de passere på måter som er godkjent av de som eier kablene det er snakk om.
Det er fem krysninger de skal over på den første leggekampanjen. Det er to kommunikasjons- og tre kraft-kabler.
– Det går nok fint. Men det er viktig med gode surveydata. Man bør ikke treffe på en annen kabel som en overraskelse.
Hver av kabelstrekkene må også skjøtes sammen. Dette gjøres på havet ombord i Skagerrak hvor de har spesialiserte fasiliteter for det, med både den renheten og luftfuktigheten som kreves.
Nordlink-kabelen må bygges i tre deler
Første gang i 1976
Skagerrak kan frakte 7000 tonn kabel. Og Nexans omtaler seg gjerne som spesialister på denne typen jobb. Men så har de har de også lagt kabel i Skagerrak før.
– Det er faktisk derfor Skagerrak heter Skagerrak. Skipet ble bygget for og la den aller første kabelen over til Danmark på 70-tallet.
De vet også at været kan være den største utfordringen. Selv om Skagerrak er stødig, så må man utføre jobben i sommerhalvåret.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Dårlig vær i Nordsjøen kan bli kritisk. Det er den største risikoen.
- Kraftlinje til 5,5 milliarder: - Som å bygge firefeltsvei og bare åpne det ene feltet
410 meter under overflaten
De skal også over Norskerenna.
– Det er ingen utfordring. Det krever nok litt erfaring, men Skagerrak er godt utstyrt for dypvannslegging.
Det dypeste de skal legge denne gangen er 410 meter under havoverflaten. Utfordringen er at det blir et langt leggestrekk, der mye kabel må henge ut.
– Da må man ha maskineri for å holde igjen, men Skagerrak har kapasitet på 50 tonn strekk, så det skal gå helt fint.
Det meste de må strekke denne gangen er opp mot 20 tonn.
Når kabelen er ferdig har den en foverntet designlevetid på 40 år.
NordLink prosjektet vil gi en kapasitet på 1400 MW, og er et samarbeid mellom Statnett, TenneT og den tyske investeringsbanken KfW.
Kontraktsverdien er på cirka 500 millioner Euro.
- Ingeniør fikk bot: Kritiserte matematikken bak trafikklys