28. juli lettet et fly for første gang fra et hangarskip ved hjelp av en elektromagnetisk katapult, da den USA-utviklede EMALS-katapulten sendte av gårde en FA-18 Super Hornet fra dekket på USS Gerald R. Ford utenfor kysten av Virginia.
EMALS står for Electro Magnetic Aircraft Launch System, og systemet skal erstatte dampkatapultene, som har vært brukt på de fleste hangarskip siden 1950-tallet.
Den elektromagnetiske katapulten, som bruker en lineær induksjonsmotor til å trekke flyet langs et spor på skipsdekket, gir en mye jevnere og mer kontrollerbar akselerasjon enn de gamle katapultene. Dette gjør at belastningen på de gamle flyskrogene minsker betraktelig, mener General Atomics, som har utviklet systemet for den amerikanske marinen.
Også systemene som skal bremse flyene når de lander på hangarskipene, er blitt modernisert, og installert på USS Gerald R. Ford.
- Virgin bruker jumbojet til å skyte opp satelitter: Med støtte fra norsk teknologi
Mer fleksibelt system
EMALS-katapulten tar mindre plass enn det gamle systemet, men er kraftigere, og mer fleksibelt, slik at det enkelt kan tilpasses forskjellige typer eksisterende og framtidige fly og droner, uavhengig av størrelse og vekt.
Den amerikanske marinen har testet den elektromagnetiske katapulten helt siden 2010. Flere forskjellige flytyper har lettet med assistanse fra systemet tidligere, men da fra rullebaner på land.
Katapulten har også sendt en rekke tunge sleder ut i sjøen, før den amerikanske marinen nå endelig våget å teste systemet med jagerfly og hangarskip til havs.
- Det største flyet, målt i vingespenn, som har fløyet: Først endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly