Målet med planen er å regulere areal for å bygge forbikjøringsfelt og kjettingplasser langs riksvei 5 mellom Kjøsnestunnelen i Sunnfjord kommune og Fjærlandstunnelen i Sogndal kommune.
Strekningen er om lag to kilometer lang og har en stigning på opp mot åtte prosent. Her mister spesielt de tunge kjøretøyene fart og det oppstår problemer, særlig vinterstid.
Statens vegvesen mener at de planlagte utbedringene gir bedre trafikksikkerhet og vesentlig bedre framkommelighet på strekningen.
Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Ikke til hinder for planlagt gondolprosjekt
Parallelt med dette blir det arbeidet med planer for å realisere Jostedalsbreen Glacier Gondol.
Statens vegvesen og Jostedalsbreen har hatt godt samarbeid for å prøve å samordne planene. Men det har vist seg mest hensiktsmessig at begge parter jobber med planene hver for seg. Vegvesenets planer for riksvei 5 Lunde-Lundebotn er likevel mulig å kombinere med byggingen av gondolprosjektet.
– Vår plan legger opp til at rasvollen på nordsiden av riksvei 5 må forlenges. Trolig må den flyttes og/eller forlenges enda mer ved en framtidig bygging av stasjon for gondolanlegget. Dette er løsbart, og våre planer vil ikke være til hinder for bygging av gondol, seier seksjonssjef Tone Anette Espe i Statens vegvesen i meldingen.
– Dette er et godt prosjekt som Statens vegvesen prioriterer i gjennomføringsplanen til NTP. For å komme i posisjon for tildeling av midler er gryteklare planer helt vesentlig, sier Espe.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt