Oslo kommune vil oppgradere og tilbakeføre historisk belysning i utvalgte gater og på utvalgte plasser i sentrum.
I 2011 ble «Belysningsplan for Oslo sentrum» vedtatt i bystyret i Oslo. Planen omfatter utendørs belysning innenfor ring 1 og gatene som leder inn til sentrum. Den gir føring for utforming av både offentlig og privat utendørs belysning.
Nå er neste ledd i prosessen på plass: En rammeavtale for kjøp av såkalte historiske gatelysarmaturer.
Oslo kommune har tidligere fått utviklet et spesiallaget LED-kit til den historiske parkarmaturen Oslolykta. Kommunen har også reetablert historiske kandelabermaster og armaturer på Stortorvet.
Men nå skal det bli mye mer. Bymiljøetaten har lyst ut en konkurranse om rammeavtale for å utvikle og levere historiske gatelysarmaturer, og ved utlysingen var det snakk om i hvert fall 280 armaturer, men det kan bli en god del mer til slutt. Leverandøren skal over to år (med opsjon på to år til) utvikle modeller og prototyper og eventuelt forgylle kandelabertopper, for å nevne noe.
Lyser opp el-ferge for hørselshemmede
Her er tilbyderne
Disse firmaene leverte tilbud på oppdraget:
- Frizen
- SML Lighting
- Fagerhult Belysning
- Berg og Sandboe Elektro
Bymiljøetaten opplyser at tilbudet sistnevnte ikke inneholdt noen dokumenter, samt at tilbudet fra Fagerhult Belysning ikke var komplett og ikke inneholdt utfylt prisblad.
De to gjenstående firmaene leverte følgende totalpriser:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Frizen | 10.341.181 |
SML Lighting | 10.664.000 |
Frizen er tildelt oppdraget.
Etter at kontrakten er inngått er det mange detaljer som skal avklares med Bymiljøetaten: Utforming, materialvalg og konstruksjon. Kommunen skal kontrollere at prototypene er konstruert i henhold til kravspesifikasjonen og gi godkjenning før ordinær produksjon og bestilling finner sted.
Hvor mange armaturer som blir montert hvert år avhenger dels av bevilgninger, og delsv av framdriften i de prosjektene hvor armaturene skal brukes.
Ifølge konkurransegrunnlaget er Slottsplassen og Rådhusplassen de første områdene ut. Deretter vil det bli avrop avhengig av framdriften i andre prosjekter, slik som Kongens gate, Karl Johans gate, Fridtjof Nansens plass og Roald Amundsens gate.
Busskaos-løsning ikke klar før til våren