HORTEN: I de store, luftige lokalene til Norautron i Horten Industripark er det langt mellom menneskene. Men desto flere maskiner.
Norautron prototyper, industrialiserer og produserer blant annet elektronikk og kretskort. Konkurransen fra lavkostland er beinhard.
Norautron merker imidlertid en ny trend. Ettersom norsk industri vokser, er også behovene for elektronikk til produktene økende.
Da kan det være en fordel å være norsk elektronikkprodusent.
Menneske-robot
Automatisering er likevel nødvendig for å kunne holde produksjonen i Norge.
Men enda viktigere er kompetansen, fleksibilitet, effektivitet og riktig utstyr. En ny robot kan forene noe av dette. En del kretskort må monteres manuelt.
Norautron er første bedrift i Norge som kjøper roboten YuMi, som er liten, fleksibel og ikke trenger stå inne i et bur. For Norautron var det viktig å ha en robot som kan flyttes rundt og brukes på flere operasjoner.
– Vi må robotisere og effektivisere. Automatisering og bruk av robotisert produksjon av elektronikk er langt fra nytt for Norautron. Likevel er det mye arbeid som fortsatt må utføres manuelt. Der kommer YuMi inn i bildet, sier Jan Erik Strøm, direktør for forretningsutvikling.
Roboten YuMi har ennå ikke funnet sin plass, men er ledd i Norautrons investeringsplan for å stå sterkere rustet til å ta opp konkurransen med lavkostland.
- YuMi skal gjøre oss mer konkurransedyktig, sier salgs- og markedsdirektør Håvard Østby.
Satser tross nedgang
Selv om nedgangen i oljesektoren også merkes hos elektronikkprodusenten, tenkes det langsiktig.
– Vi invester noen titalls millioner kroner i både utstyr og nytt laboratorium, sier Østby, og viser hvor byggingen er i gang.
Inne på et rom står YuMi på en pall. De ansatte som skal jobbe med den, var på kurs hos ABB i Sverige da TU var på besøk.
Norautron har i likhet med den større konkurrenten Kitron litt lenger sør, produksjon også i lavkostland.
– Vi etablerte oss i Kina for 10 år siden. Det er helt nødvendig. Fabrikken der har tilsvarende maskiner og kompetanse som i Norge. Vi kan produsere der kundene ønsker det, sier Østby.
Europa-trend
Trenden peker imidlertid mot Europa igjen. Kortere avstand, raskere leveringstid og ikke minst enklere kommunikasjon i utviklingsfasen.
En fabrikk sto klar i Polen i 2014 og selskapet har vært til stede i Sverige siden 2000.
De fleste kundene til Norautron befinner seg i Norge, men kan også selv ha produksjon i Kina, eksempelvis Kongsberg Gruppen.
– Vi har ingen egne produkter, men er med på å utvikle og levere elektronikkomponenter til andres produkter, sier Strøm.
- Søkte verden rundt: Den billigste og beste løsningen fantes i Norge
Rask prosess
Kongsberg Defence and Aerospace er blant kundene. Da er det ikke aktuelt å produsere utenfor landet. Leverandører av militært materiell har spesielle krav til hvor det kan produseres.
Utviklingen av nye produkter og prototyping kan ta kort tid når det gjøres i Norge og med norsk kunde.
– Et raskt løp kan ta tre uker. Mest utfordrende kan være å få tak i de rette produktene fra underleverandører, sier Strøm.
Norautron har dedikerte folk til prototyping. Da kan teamet være med på å bringe fram nye produkter.
– Vi håper jo at det kan gi oss volumproduksjon i ettertid, men det er ingen binding for dem som vil utvikle ny elektronikk hos oss, sier Østby.
Kretskortene som produseres i Horten kan være alt fra små enkle, til store og kompliserte. Kontroll på temperatur under lodding og å isolere områder som ikke tåler høye temperaturer, er et eget fagområde.
- Tronrud Engineering: Her er selskapet som hjelper andre norske selskaper med å beholde produksjonen i Norge
Temperatur og lodding
Østby forteller om en amerikansk kunde som ette en tid ville produsere kretskortene selv.
– De prøvde to ganger, men kom krypende tilbake. Det var grunnet temperaturproblematikk og prosesskompetanse de ikke hadde selv, sier Østby stolt.
I Horten er det to lukkede, automatiske produksjonslinjer – 12-13 meter lange. Inni er det i realiteten mange, avanserte roboter på rekke og rad som produserer så å si på løpende bånd.
Kassetter og bånd med små elektroniske enheter gjøres klar. Ulike produkter kan raskt produseres ved samme linje. Omprogrammering og klargjøring av kassetter skjer kjapt.
Den ene linjen er forbeholdt prototyping. Det er da den geografiske, språklige og kulturelle nærhet er det beste salgsargumentet, kombinert med kompetansen.
– Drømmescenariet er å være med på utviklingen fra idéfase til ferdig produkt og deretter serieproduksjon.
Konkurrenten
Det er ikke ulikt Kitrons visjon.
Kitron, med produksjon i Arendal, merker også en trend i at kundene flytter produksjon fra Kina til Nord-Europa.
– Fokus er i løpet av de 10 siste årene gått fra enhetspris til totalkostnad. Da kommer transport, logistikk og tid sterkere med i bilde. sier Frode Ilebekk, direktør for forretningsutvikling i Kitron Norge.
Lave arbeidslønninger i Asia betyr ikke så mye.
– Arbeidsinnsatsen per produkt er lavere. Vi kan produsere mer effektivt med maskiner og automatisering, sier han.
Da blir det viktigere å ha god kommunikasjon under komplisert testing, prototyping og industrialisering av produksjon.
– Nærhet og språk blir viktig. Prototyping har vi derfor hatt hjemme i mange år, sier Ilebekk.
Oljefallet
I fjor hadde Kitron solid vekst. Men oljeprisfallet har gått hardt ut over leveranser til offshore og maritim, som er viktig for Kitrons norske virksomhet.
Bare i andre kvartal 2016 falt omsetningen med 57 prosent i det segmentet. Det har medført noen oppsigelser, permitteringer. Naturlig frafall er ikke blitt erstattet.
– Vi har klart å kompensere noe med økning i leveranser innen segmentene forsvar (Defence and Aerospace), industri og medisinsk utstyr, sier Ilebekk.
På konsernbasis utgjorde offshore/maritim kun syv prosent av selskapets markedssegment, mens industri (28 %), forsvar (27 %) og medisin er de store områdene.
Kitron har hovedkontor i Asker, og produksjon i Arendal, der det er ca. 380 ansatte. Konsernet har ca. 1.200 ansatte og produksjon i Sverige, Litauen, Tyskland, Kina og USA.