PROSJEKTER

Høyesterett: Rambøll tapte retten til reklamasjon - det tok for lang tid

Det gikk skeis for Rambøll også i kontroversen om denne kontrakten.

Her er arbeidet i gang på ny riksvei 3 våren 2014.
Her er arbeidet i gang på ny riksvei 3 våren 2014. Foto: Bjørn Olav Amundsen
3. des. 2020 - 15:42

Høyesteretts dom falt 20. november 2020.

Partene var Staten ved Samferdselsdepartementet på den ene siden, og Rambøll Norge  samt Zurich Insurance plc, Norway Branch på den andre.

Saken var oppe i Eidsivating lagmannsrett i 2019. Veiprosjektet heter formelt «Riksvei 3 Gita Bru-Skjærodden», og innebar blant annet omlegging av Åsta bru. En midlertidig omkjøringsvei for riksvei 3 ble mye mer omfattende enn det prosjekteringen tilsa.

I rettssaken i 2019 fikk Vegvesenet sånn passe medhold. Lagmannsretten fant at Vegvesenet var påført et tap til sammen 1.814.025 kroner som følge av en prosjekteringsfeil.

Når det gjelder Høyesterett: Saken har sitt utspring i en byggherres krav om erstatning for prosjekteringsfeil etter NS 8401, skriver Høyesterett på sine nettsider.

Den påståtte feilen besto i dette: I konkurransegrunnlaget for en omlegging av riksvei 3 ble det anslått at mengden omkjøringsveier i anleggsperioden var 1000 kvadratmeter. Det viste seg senere at nødvendig mengde var det mangedobbelte av det.

I Høyesterett var spørsmålet i saken om byggherren har reklamert for sent, og i så fall om den prosjekterende har tapt retten til å gjøre denne innsigelsen gjeldende.

Høyesterett finner det slik: Etter NS 8401 punkt 13.4 må oppdragsgiver reklamere uten ugrunnet opphold etter å ha blitt kjent med at det foreligger en prosjekteringsfeil.

Retten kom til at reklamasjonsfristen begynte å løpe da byggherren ga sin tilslutning til entreprenørens driftsopplegg, som viste at nødvendig mengde omkjøringsveier var på rundt 15.000 kvadratmeter.

Fram til dette tidspunktet hadde entreprenøren arbeidet med å redusere mengden omkjøringsveier. Etter at fristen begynte å løpe, la Høyesterett til grunn at rundt to uker burde være tilstrekkelig til å saksbehandle reklamasjonen. Reklamasjonen, som var fremsatt etter fire uker, var da for sent fremsatt, ifølge Høyesterett.

Den prosjekterende ventet rundt tre år med å påberope at byggherren hadde reklamert for sent. Etter en helhetsvurdering av kontakten mellom partene, fant Høyesterett at reklamasjonsinnsigelsen var tapt.

I august i fjor var veiprosjektet i gang. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygard tok første tak med gravemaskin.
Les også

Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.