Statens vegvesen lyser ut rehabilitering av Vågslitunnelen (1643 meter) Haukelitunnelen
(5692 meter) og Svandalsflona skredoverbygg (520 meter) på E134 i Vinje og Odda
kommuner.
Kinesere blir største Freyr-eiere
– Vi rigger prosjektet for at vi skal kunne starte som planlagt i 2020, men dette er jo langt på vei en sommerjobb. Det er ganske tøffe vintre der på fjellet, og det vil være perioder når vi ikke kan jobbe, og hvor trafikken skal gå som normalt. Rehabiliteringen skal skje gjennom to til tre sommersesonger, avhengig av framdrift og opplegg, fortalte Stig Berg Thomassen, prosjektleder for tunneloppgraderingene, til Våre Veger i fjor høst.
Trafikken er ikke den største – ÅDT er på rundt 1700 – men E134 over Haukelifjell er en viktig ferdselsåre på tvers av sør-Norge.
– For å få gjort jobben må vi stenge veien for tungtrafikk om natta i en periode. Da blir det kolonnekjøring gjennom Vågslitunnelen på dagtid, mens for Haukelitunnelen blir det kolonnekjøring via Dyrskar, altså på gamleveien. Personbiltrafikken vil kunne passere i hele døgnet med omkjøring på gamleveien, sa Thomassen til Våre Veger.
Nå blir denne trebrua erstattet med betongbru
Jobben starter i juni
Byggherren regner med at den valgte entreprenøren kan starte med arbeidene i midten av juni i år. Dermed er det maks tre sommersesonger tilgjengelig for å innfri fristen for ferdigstilling, som er satt til 30. september 2022.
Tunnelene skal renoveres ganske totalt. All gammel vann- og frostsikring skal rives ut.
– Det er svært mye som skal gjøres. Noe av sikringen er grei i Vågslitunnelen, men mye skal ut. Alt elektro skal erstattes. Nye vifter skal på plass i Haukelitunnelen, og det må vi lage plass til. Det skal bygges nye tekniske rom. Og det blir også nye venterom for kolonnekjøring om vinteren i begge ender av Haukelitunnelen, ifølge Thomassen.
Det blir tilbudskonferanse i Kristiansand 11. februar.
Frist for å gi tilbud: 11. mars.
Bjellelyd skal hjelpe deg ut ved tunnelbrann