I april skal de fire Hurtigruteskipene som er bygget om for landstrøm kunne stanse hovedmotorene de seks timene skipene ligger til kai i Bergen. Det gjelder Polarlys, Kong Harald, Nordkapp og Nordnorge.
Bergen og omland havnevesen har søkt Enova om støtte til landstrømprosjektet for Hurtigrutekaia. Svar ventes før jul.
– Vi hadde ikke tid til å vente. Det får bære eller briste, sier prosjektleder Even Husby i Bergen og omland havnevesen til Teknisk Ukeblad.
Miljøgevinst
Bergen sliter med dårlig luftkvalitet. Selv om utslipp fra skipsmotorer ikke utgjør den største forurensningskilden, er tiltaket viktig for å redusere utslipp av helseskadelig NOx, svovel, sot og partikler.
Energibehovet til alle de ni Hurtigruteskipene er på 2,4 millioner kWh pr år. Miljøgevinsten vil være en NOx-reduksjon på 33.513 kilo og 1.761 tonn CO2 per år.
Bergen havn har allerede ett landstrømpunkt på Skoltekaien for offshorefartøy.
Landstrømanlegget på Hurtigrute-kaia gjøres også klar for å kunne benyttes av offshoreskip som kan ligge der de 16 timene Hurtigruten ikke ligger til kai.
Rapport: Bergen havn vil ha aller størst utbytte av landstrøm
Flere brukere
– Vi lager et system med stor fleksibilitet, slik at det kan benyttes av andre skip også. Det blir litt dyrere, men vi mener det er verdt det, sier Husby.
Det er hvert døgn i gjennomsnitt åtte offshorefartøy til kai i Bergen. Noen ligger lenge og venter på oppdrag i spotmarkedet, mens andre er inne for å få om bord forsyninger eller bytte mannskap. Det er de sistnevnte som har kort nok liggetid til å utnytte den nye landstrømkoblingen.
Offshoreskip bidrar til 35 prosent av de helseskadelige NOx-utslippene fra havna.
Kjærkommen kontrakt
Apply Rig & Modules i Stavanger har fått kontrakten på de tekniske installasjonene ved kaia i Bergen.
Det omfatter noe ombygging og tilpasninger i høyspentanlegget inne i terminalbygget, samt leveranse av hele lavspentsystemet. Det leveres i en container og plasseres i en hall.
Anlegget fra Apply Rig & Modules leveres i henhold til landstrømnormen for lavspent standard IEC/PAS 800005-3 og i henhold til Forskrift for forsyningsanlegg (FEF) og Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL).
Selskapet opplyser at anlegget mates fra BKKs 11kV anlegg på dokken og skal ha to avganger på 660V, 50/60Hz og 690V, 50/60Hz, 1400A.
– I et knallhardt offshoremarked har det vært viktig for oss i App Rig & Modules å tenke nytt, og ikke minst å se på nye forretningsområder hvor vi med vår kompetanse kunne ha en fordel i markedet. Landstrøm-segmentet passer oss utmerket, sier divisjonsdirektør Morten Solland i en pressemelding.
- Fra september kreves det i alle nye skip: Den norske løsningen er den eneste som er godkjent i USA
Automatisk kobling
Even Husby sier at Hurtigruten foreløpig ikke har bestemt hvilke type tilkobling som skal benyttes.
– Grensesnittet land-skip er ikke helt avgjort. I søknadskravene til landstrømstøtte har Enova spesifisert bruk av plugg i henhold til en ICE-standard. Slike plugger krever at to av mannskapet benyttes til koblingen. Det ønsker Hurtigruten å unngå og ser derfor på en automatisert løsning, sier Husby.
Hurtigruten har blant annet sett på samme type plugg Color lLine benytter, franske NG3, men ikke tatt endelig beslutning.
– Vi er lydhøre og tilpasser oss Hurtigrutens ønsker. Vi legger fram kabler til punktet. Fotavtrykket på kaia blir ikke stort, sier Husby.
- Studentene utviklet verdens minste kappe- og sløyemaskin: Nå kommer henvendelsene fra hele verden