Styreleder Kjersti Kleven er svært glad for å få med seg profesjonelle eiere som tenker langsiktig og vil satse på teknologiutvikling og tilfører annen kompetanse. Familien Kleven vil fortsatt sitte på en betydelig eierpost og være aktive eiere, opplyser Kjersti Kleven.
- Det er en lettelse å få inn eiere som skjønner teknologi og vil være med på å utvikle verftet videre, sier Kleven til TU.
Hurtigruten og dets eiere går inn og redder Kleven. Det er ikke første gang Hurtigruten redder et verft. I 2015 sørget de for å holde liv i Fosen Yards med oppgraderingsjobber for flere av skipene. De kontrakten var verdt 550 millioner kroner.
I Kleven går Hurtigruten inn med 300 millioner kroner sammen med selskapets eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR. Det sikrer en eierandel på 40 prosent i Kleven.
Norske og tyske
I tillegg til Hurtigrutekonstellasjonen, skyter eksisterende eiere John Kleven AS og H-Invest inn ny kapital. Nye på eiersiden blir også Per Lillebø, som står bak teknologiselskapet Cambi AS, samt et investorfellesskap, InYard Invest, med Åge Remøy og Maguns Roth. Den tyske familieeide verftsgruppen Lürssen-Group blir også med som eiere.
Kleven og Lürssen inngikk tidligere i år en samarbeidsavtale. Lürssen er verdensledende på luksusyachter.
Bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri mener avtalen med Lürssen og å få dem med på eiersiden, styrker Kleven.
- Lürssen er verdensledende på design og bygging av luksusyachter. De har kompetanse i et markedssegment som blir veldig spennende framover, sier Gørvell-Dahll til TU.
Det bekrefter Kjersti Kleven. Samarbeidet innebærer at Kleven bygger luksusskipene maritim ferdig, og overlater luksusinnredningen til Lürssen.
- Batterier slår ut diesel: Ingen revolusjon, men en evolusjon
Arbeidsdeling
- Samarbeidsavtalen innebærer at skipene bygges ved Kleven og seiler til Lürssen i Tyskland der den siste finish og luksusinnredning kommer på plass, sier Kleven.
Kleven sikter seg inn mot blant annet cruise-, ekspedisjons- og luksusyachter og har allerede bygget to ekspedisjonsyachter for Graham Hart. De to ekspedisjonsskipene Kleven bygger for Hurtigruten, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, ligger i et segment mellom cruise og yachter, og er teknisk avanserte hybridskip.
Lagspiller
Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten sier i en pressemelding at Kleven er eksempel på norsk verftsindustri i verdensklasse.
- Nå går vi sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Skjeldam.
Han sikter enda lenger fram.
- Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Nå skal vi ta samarbeidet et skritt videre. Ikke bare skal vi bygge utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Vi skal sammen med de andre investorene – og ikke minst de ansatte ved Kleven - være med på å forme fremtidens maritime næring i Norge, sier Skjeldam.
Uttalelsene faller i god jord, både hos Kjersti Kleven og administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven.
- Vi er glade for interessen vi har opplevd for å investere i konsernet. Dette sikrer oss soliditet og kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekt. Nå har vi fått på plass samfunnsengasjerte og dyktige eiere med et langsiktig industrielt perspektiv, sier Ståle Rasmussen.