Hurtigruten Norge skal samarbeide med Sintef om å finne ut hvordan de kan lage utslippsfrie kystskip. Etter planen skal det første skipet sjøsettes innen 2030.
– Vi har fulgt teknologiutviklingen og har sett at infrastrukturen har kommet så langt at nå var det riktig å gi full gass, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til E24.
Skipet må bygges i 2026–2027 for at det skal bli klart innen 2030, sier Skjeldam.
Han vil ikke si hva den økonomiske rammen for prosjektet er.
– Men vi vet at det vil koste oss mer enn å bygge et konvensjonelt skip, og vi vet at prosjektkostnaden vil være høyere enn et normalt byggeprosjekt. Men der forventer vi også at det er flere som er med og deler den regningen i utviklingen.
Hurtigruten og Sintef sier at de skal utvikle den teknologien som trengs. Hydrogen eller ammoniakk kan være løsningen, men også andre løsninger kan være aktuelle.
Sintef skal nå gjennomføre en mulighetsstudie og finne ut hvilken teknologi som er tilgjengelig i dag, hvilken teknologi som må utvikles, og hvem som kan bidra til å bygge skipet.
Studien er trolig ferdig til sommeren, men det kan ta to til tre år før et ferdig design er helt klart, anslår Sintef.
– Det å få til dette i praksis er en veldig stor utfordring, så vi syns det er kjempespennende, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i Sintef.
Kombinøkkel
Hurtigruten og Sintef skriver i en felles pressemelding at norskekysten er et ideelt sted å utvikle grønn skipsfart. Kombinasjonen Sintefs forskningsmiljø, kompetansen i den maritime klyngen og et rederi som legger lista høyt, er en nøkkelfaktor.
Hurtigruten og Sintefs prosjekt omfatter alle sider av et nytt skipsbyggingsprogram, fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger.
Målet er at de nye skipene skal være utslippsfrie til både luft og sjø, der bærekraft gjennom sirkulære løsninger er en del av tenkningen. Sintef vil som partner i prosjektet bidra med analyse, forskning og utvikling.
– Første fase av prosjektet er allerede i gang, og består av en mulighetsstudie som ser på teknologiske og operasjonelle løsninger for nullutslipp hurtigruteskip på norskekysten, sier markedsdirektør i Sintef Ocean, Trond Johnsen.
I neste fase vil ledende aktører fra maritim næring inviteres til å delta i å ta prosjektet videre til utvikling og kvalifisering av innovativ grønn skipsdesign og teknologi.
– Nullutslipps drivstoff og fremdriftsmaskineri er et åpenbart fokusområde for prosjektet. Samtidig vil utfordringene med tilgjengelighet, produksjonskostnad og energitetthet til grønne drivstoff gjøre det nødvendig med store kutt i energi-forbruk. Stor-skala energieffektivisering blir trolig vår største utfordring, sier Johnsen.
Alle de store skipsmotorprodusentene, som blant andre MAN Energy Solutions, Wärtsilä, WinGD, Bergen Engines, jobber med utvikling av forbrenningsmotorer som kan benytte ammoniakk (NH3). Forutsatt at ammoniakk er framstilt ved hjelp av fornybar energi, er det et nullutslippsdrivstoff. Brenselceller utvikles også for ferger og skip og kan være et annet utslippsfritt alternativ eller i kombinasjon med andre teknologier og drivstoff samt batterier.
Hurtigruteskip får nye dieselmotorer – kutter utslipp