TUNNELER

Hvem vil ha oppdraget med å ruste opp 2 km tunnel rett utenfor Bergen?

På Osterøy, like nord for Osterøybrua, ligger Tiråstunnelen. Den skal oppgraderes.

Tiråstunnelen er 2017 meter lang.
Tiråstunnelen er 2017 meter lang. Foto: Vestland fylkeskommune
5. juni 2023 - 07:47

Tiråstunnelen er en del av fylkesvei 566 mellom Kvisti og Mjeldal i Osterøy kommune. Nå skal Vestland fylke oppgradere tunnelen i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.

Tunnelen ble åpnet i 1998 og er 2017 meter lang. ÅDT er på 4600 (2019-tall) med cirka ti prosent tunge kjøretøy. Den har ett løp med kjørefelt i begge retninger.

Veibredden er seks meter, fri høyde er på 4,5 meter og fartsgrensa er på 80 og 60 km/t. Tunnelen har et fall på 3,4 prosent mot Kvisti.

Arbeidene omfatter blant annet komplett oppgradering av alle elektro-komponenter. Dagens utstyr skal være i drift fram til nytt utstyr er installert, satt i drift og testet. Riving av de gamle installasjonene skal for det meste skje etter at nytt utstyr er koblet på, og i en periode må nok nytt og gammelt samkobles.

To nye tekniske bygg skal opp, ett inni tunnelen og ett på sørsiden. Inni tunnelen må det sprenges ut hall og ny nisje. Vann- og frostsikring rundt rundt nytt teknisk bygg hører med.

Leverandøren skal stå for all prosjektering og alle leveranser, søknader og utførelser fram til tunnelen er ferdig oppgradert og sikkerhetsgodkjent.

Prosjektet skal også gjennomføres modellbasert.

Sluttdato er 31. oktober 2025, men det er flere delfrister.

Fylket holder digital tilbudskonferanse 14. juni, og befaring ved tunnelen dagen etter.

Tilbudsfrist er 7. juli.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.