Når oljen ikke lenger er samme driver for næringslivet, er det enda viktigere å vise kreativitet og ta i bruk innovative løsninger for å øke konkurransekraften.
Den kommer ikke av seg selv. Norsk Industri og Siemens vil bringe de smarte løsningene opp og fram gjennom en konkurranse.
Fra 15 til 1
Bedrifter som har funnet lurere løsninger for å jobbe mer effektivt kan delta i konkurransen.
I fjor vant Borregaard, som har automatisert og slått sammen 15 kontrollrom til ett.
Den oljesmurte industrien trenger fornyelse og nye pådrivere nå når petroleumsindustrien har slått av på farten.
Jaktsstart
I dag gikk startskuddet for årets kåring av en smart industribedrift.
I løpet av to måneder kan bedrifter foreslå seg selv eller andre og begrunne det godt ut fra kriteriene.
Dette er andre året på rad en slik kåring arrangeres.
Les også: Da bedriften skulle selges, la 25 av de ansatte sparepengene på bordet
Kriterier
Konkurransen er åpen for norske industribedrifter som gjennom innovativ teknologibruk har styrket sin konkurransekraft gjennom for eksempel;
- forenklede prosesser innenfor engineering og design
- produktivitetsvekst
- økt effektivisering
- effektiv ressursutnyttelse
Vinneren blir kåret av en bredt sammensatt jury fra både næringsliv, media og organisasjoner.
Prisen deles ut under Norsk Industris Industrikonferanse 5. mai, 2015. Vinneren belønnes også med en inspirasjonstur til BMW for å se deres smarte produksjon.
Les også: I disse tankene vokser det som kan bli Norges nye milliard-næring
Krever ikke Siemens-systemer
Initiativet til å kåre Norges smarteste bedrift kom i fjor fra Siemens. Konsernsjef Anne Marit Panengstuen vil få fram forbilder og vise andre hva som er mulig.
– Vi vet at det finnes mange små og store industrieventyr. Felles for mange av dem er at de bruker teknologi på en smart måte for å styrke produktivitet og konkurransekraft. Vi håper de kan inspirere andre og bidra til å stryke produktivitetsveksten i Norge, sier Panengstuen.
Det er ikke til å stikke under stol at Siemens har en egeninteresse av vise at de har automatiseringsprodukter som kan hjelpe mange bedrifter.
Konsernsjefen bedyrer at det ikke er noe kriterium at det finnes Siemens-utstyr hos vinneren.
Teknikk og hjerner
Vinneren kåres av en fagjury og Norsk Industris administrerende direktør Stein Lier-Hansen sier at det ikke bare er teknisk utstyr som er avgjørende.
– Bedriftene som overlever og har suksess, har det til felles at de jobber parallelt med teknologi og effektivisering, sier han.
Ny teknologi er likevel viktig, men den trenger ikke utvikles fra bunnen av.
– Det er like viktig at bedrifter tar i bruk topp moderne teknologi som allerede finnes og er kommersialisert. Et eksempel er robotisering og automatisering. Ved å ta i bruk tilgjengelig teknologi øker bedrifter sin konkurransekraft mye raskere.
Læring av Borregaard
Fjorårets vinner, Borregaard, trekker fram samlingen av sine prosesskontrollrom som svært viktig for større samhandling på tvers av fabrikkenheter.
Det førte – ifølge selskapet selv – til økt bærekraft i form av økt produktivitet, bedre HMS-forhold og spennende arbeidsplasser.
Gjennom investeringer og innovativ teknologibruk fikk Borregaard i tillegg rekordproduksjon i 2013 og dermed vekst og god lønnsomhet.
Les også:
Rapport: – Skognæringen har enormt vekstpotensial
Norsk selskap løste Renaults ladeproblem med oljeteknologi
Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen