Prinsesse Benedikte var akkurat ferdig med et tre ukers verftstedopphold ved Remontowa i Polen da uhellet skjedde.
Da flytedokken ble senket, fikk den en slagside. Ferga skled ned fra kjølblokkene og ble liggende med 13 grader slagside i dokken.
Oversvømmet
Et hull i skroget førte til at vann trengte inn i hele skipets lengde og fylte motorrommet, batterirom og tavlerom.
Alle de 399 batteriene og alt elektrisk utstyr må byttes ut. Hybridsystemet, som er på 2,7 MWh, er levert av Siemens i Trondheim med batterier fra Corvus. Siemens har også levert batteri- og elektrisk system til den fullelektriske ferga Ampere.
Se video og les mer om Ampere: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt
Reparasjonen etter ulykken 11. mars vil ta rundt tre måneder, inklusive testing. Ferja kommer derfor ikke i drift før ca. 1. juli.
![Første av fireBatteripakken på 2,7 MWh om bord i Prinsesse Benedikte etter installasjon. Nå må den og alt elektrisk byttes ut etter oversvømmelsen ved verftet i Polen i mars.](https://images.gfx.no/290x/1661/1661148/1200039742.jpg)
Første av fire
Prinsesse Benedikte var den første av Scandlines fire ferger som fjernet en dieselmotor og installerte en batteripakke i stedet.
Det var dermed den første store hybridferga som viste at kombinasjonen av batterier og konvensjonell framdrift er kommersielt gjennomførbart og gir lavere drivstofforbruk og utslipp.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Under verftsoppholdet fikk fergen blant annet installert ny dieselmotor, scrubber (eksosvaskesystem), ventilasjonssystem, radar og nytt bunnstoff.
Scrubber og hybridsystem gjør at fergen tilfredsstiller de nye ECA-kravene om maksimum 0,1 prosent svovel i drivstoff eller i utslippene.
Sparer drivstoff
Batteripakken gir nok effekt til ca. 30 minutters seilas eller kan brukes i kombinasjon med dieselmotorene.
Disse kan kjøres på optimalt turtall og batteriet gjør det mulig å kutte en eller to motorer i perioder, avhengig av seilingsforhold og last.
Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn
Fire hybrider
Prinsesse Benedikte er en av fire ferger som trafikkerer Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Alle fire er hybridferger.
De tre andre har allerede vært gjennom det planlagte verftsopphold med tilsvarende oppgradering som Prinsesse Benedikte nettopp hadde gjennomført da uhellet inntraff.
Les også:
Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger
«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang