SAMFERDSEL

Hyperloop etablerer internasjonalt sertifiseringssenter – mener teknologien skal være ferdig utviklet i 2030

Senteret som skal bygges i West Virginia skal stå ferdig i 2025 og vil koste drøyt 4,5 milliarder kroner.

Om alt går etter planen skal et helt nytt sertifiseringssenter, med en 10 kilometer lang testbane, stå klart i West Virginia i 2025.
Om alt går etter planen skal et helt nytt sertifiseringssenter, med en 10 kilometer lang testbane, stå klart i West Virginia i 2025. Illustrasjon: Virgin Hyperloop
13. okt. 2020 - 17:00

Forrige uke presenterte Virgin Hyperloop planene om å etablere et helt nytt sertifiseringssenter for hyperloop i West Virginia, USA. 

Målet med senteret er å etablere er felles, internasjonalt regelverk for bruken av hyperloop samt å få testet teknologien skikkelig.

Det er estimert å koste 500 millioner dollar, tilsvarende 4,5 milliarder norske kroner. 

Hurtigtog i vakuumtunnel

Hyperloop er en teknologi som fremdeles er under utvikling.

Det er enkelt fortalt et hurtigtog som skal kunne gå i opp til 1200 kilometer i timen gjennom en vakuumtunnel med svært lite luftmotstand.

Det var Tesla-gründer Elon Musk som først utviklet konseptet i 2013. Da var tanken å etablere en hyperloop som gikk fra Los Angeles til San Francisco, et strekke på 560 kilometer, på 35 minutter.

Senere er utviklingen overtatt av selskapet Virgin Hyperloop med Virgin-gründer Richard Branson er styreleder.

Klar til bruk i 2030

I forbindelse med sertifiseringssenteret skal det bygges en nesten ti kilometer lang testbane. 

På tross av at det er bygget testbaner for hyperloop flere steder i verden, skal senteret i West Virginia være det første som tar sikte på å få hastigheten helt opp til 600 miles, tilsvarende 966 kilometer, i timen. 

– Dette er en av de mest spennende hendelsene i hele Hyperloop sin historie. Med dette er vi enda et steg nærmere det å kunne transportere mennesker med denne teknologien, sier Richard Branson i en pressemelding fra selskapet. 

Målet er å sette i gang med byggearbeidet i 2022 og ha senteret ferdig bygget og sertifisert i 2025, for så å kunne ha teknologien klar for kommersiell drift i 2030.

Selskapet anslår at det vil være behov for et sted mellom 150 og 200 ingeniører i forbindelse med arbeidet, og at senteret totalt vil skape rundt 13.000 arbeidsplasser i West Virginia. 

Norske interessenter 

Selv om det foreløpig ikke er lagt noen konkrete planer for Hyperloop i Norge har teknologien ved flere anledninger blitt tatt opp også her i landet. 

I 2018 leverte Miljøpartiet De Grønne (MDG) inn representantforslag om å sette i gang utredninger for byggingen av en hyperloop i Norge. Saken gikk videre til behandling hos transport- og kommunikasjonskomiteen. 

Teknologien har også vekket interesse hos Sintef, som i flere år har samarbeidet med både Hyperloop One og med forskningsmiljøer i Finland som jobber med teknologien. 

En rekke utfordringer

Det finnes imidlertid fremdeles mange utfordringer knyttet til bruken av teknologien.

Til tross for at Virgin Hyperloop One i sine tester har kommet opp i nesten 400 kilometer i timen, er de fremdeles langt unna den planlagte toppfarten på 1200 kilometer i timen. En av de praktiske utfordringene er behovet for at rørene må bygges i en nokså rett linje.

En annen stor utfordring er å bevare det lave lufttrykket i lengre rør enn hva som er testet så langt. 

Utover dette er det økonomisk aspektet, da teknologien anslås å være svært dyr. Det er tidligere anslått at en hyperloop mellom Oslo og København vil koste mellom 100 og 150 milliarder kroner. 

En person omkom da en bil kjørte utfor og falt fire etasjer fra parkeringshuset på Sandvika storsenter i Bærum tidligere i høst.
Les også

Skal ha kjørt 62 km/t da bilen traff veggen i parkeringshuset

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.