Det begynte å bli kritisk med Porsgrunnstunnelen, en del av riksveg 356, de siste årene. Deler av elektronikken sluttet å fungere ved en anledning. I 2015 falt stein ned fra tak og vegger, og tunnelen måtte stenges.
Tunnelen ble satt under trafikk i 1989, og de tekniske installasjonene har hatt sin levetid. Vedlikeholdskostnadene økte og økte, og den måtte uansett rehabiliteres i henhold til tunnelforskriften. I januar lyste Vegvesenet ut arbeidet, og AF Gruppen fikk kontrakten.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Totalstengt under rehabiliteringen
Tunnelen har vært totalstengt fra Jernbanegata og ned til Raskebakken i byggeperioden, og det har såklart lettet arbeidet en god del.
En litt spesiell løsning er påkjøringsrampa ned mot tunnelen fra Herøyasiden. Her sprengte entreprenøren vekk fjell, bygde nytt teknisk bygg og bygde opp rampa igjen på toppen av bygget.
– Vi har vel tatt et skikkelig tak når vi først var i gang, og har kostet på en del mer enn det som var tenkt. Vi skulle i utgangspunktet ikke gjøre noe med kjøredekket, men dekket var betong fra 1989, og det var modent for utskifting. Så vi fant ut at det var lurt å ta det nå, og fikk lagt to lag med asfalt, forteller Vegvesenets byggeleder Torgeir Haugland i en reportasje i siste utgave av Våre Veger. (Trykk her for å bli abonnent.)
Undersøker trikkesporene