Vegvesenet skriver i en pressemelding at sikringsarbeidet sør for Tollerud i Sande nå har startet. Arbeidet ved kryssområdet ved Hanekleiva var ferdig for kort tid siden. De 17 punktene som står igjen å sikre er på strekningen fra Gulli ved Tønsberg i sør til grensa til Viken fylke i nord.
– Nå ser vi slutten på tiltakene og da vil totalt 38 fjellskjæringer være utbedret. Trafikksikkerhet er viktig for oss i Statens vegvesen, og når arbeidet er ferdig, skal vi ha en tryggere E18, sier Tore Jan Hansen, sjefsingeniør i Statens vegvesen, i meldingen. Han har ledet sikringsarbeidet siden oppstarten i 2020.
Politiet med på planleggingen
Veien har høy fart og mellom 20.000 og 30.000 biler i døgnet. Det skal være både god og sikker trafikkavvikling og god og sikker anleggsdrift.
– De som er på jobb for Vegvesenet skal være trygge på jobb. Samtidig skal trafikantene også komme seg trygt frem uten for store ulemper. Før arbeidet startet, har vi hatt god dialog med politiet for å sikre trafikkavviklingen på best måte. Det er stor trafikk på E18 i Vestfold, og enkelte steder vil vi ikke klare å unngå kø, men vi bruker store ressurser for å minimalisere ulempene for trafikantene, forklarer Tore Jan Hansen.
Statens vegvesen vil vurdere om annet vedlikeholdsarbeid lar seg gjøre å kombinere med fjellsikringen.
Fjellet bestemmer tidsplanen
Arbeidet som skal utføres i år er både sikring ved bolter og fjerning av løse fjellmasser. Noen steder er det bare behov for å tømme steinsprengnettet, reparere og supplere nettet, samt renske for vegetasjon.
– På alle 17 punktene har en geolog vurdert behovet for tiltak, men erfaring tilsier at det kan dukke opp behov for ekstra tiltak. Det kan være for eksempel dreie seg om flere og lengre sikringsbolter og mer steinsprangnett. Det er fjellets svakheter som bestemmer omfanget av arbeidet, og noen av svakhetene blir ikke bli avdekket før vi startet å bore i fjellet, forklarer Hansen.
Skjæringene skal kontrolleres hvert femte år
Statens vegvesen har laget en femårsplan for systematisk kontroll av alle fjellskjæringene fremover. De fjellskjæringene som har til dels stor forvitringsgrad, vil bli vurdert hvert tredje år.
– Disse vurderingene vil bli utført av geolog sammen med personell med bergteknisk kompetanse. Målet er å tilby trafikanten en trygg vei som vi som veieier har størst mulig kontroll på, og hvor faren for steinnedfall er minimalisert, sier Hansen.
Arbeidet med fjellskjæringene i Vestfold startet i etterkant av raset på E18 Bommestad ved Larvik 13. desember 2019. Alle fjellskjæringer over fem meter skulle inspiseres, og i alt 111 skjæringer ble vurdert.
Forventet kostnad for alle fjellsikringstiltakene langs E18 i Vestfold vil være rundt 150 millioner kroner.
Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18