2,4 kilometer med ny gang- og sykkelvei samt 400 meter fortau i Høland står ferdig. Her er det marine avsetninger og kvikkleire, og det var tatt høyde for at det kunne bli krevende å anlegge veien.
Men det meste gikk som smurt.
– Det hele har gått veldig bra, sier byggeleder Stine Ingvill Thonhaugen til Våre Veger.
– Det var to punkter med dårlig grunn, dels ved en bekk der vi skulle grave gjennom veien og bytte rør, og dels ved Longselva der vi skulle sette opp ei 30 meter lang bru. Det var viktig at geoteknikere var med underveis og gjorde kontinuerlige vurderinger. Og det var så klart forsiktig graving, hvor vi fulgte nøye med. Men det har vært veldig tørt og fint i byggeperioden, og ingen antydninger til problemer med massene, sier hun.
Ved brua ble det lagt ut en fylling som lå der et halvt år for å sette seg. Men den satte seg omtrent ingen ting.
Selve brua er fundamentert på fjell. Tre stålkjernepæler i hvert brukar går ned til fjell.
Godt samarbeid
– Det har gått helt strålende, med en flink entreprenør som vi vil berømme for godt samarbeid, sier hun.
Det mest spennende med hele prosjektet var når Skattum gangbru over Lognselva skulle heises på plass.
Brua er ei 30 meter lang og 4,35 meter bred buebru i stål, som ble produsert i Romania av en underentreprenør. Den kom hel på vogntog, og ble fraktet med politiskorte gjennom Europa. 20. juni i år foregikk millimeterarbeidet med å heise den på plass på fundamentene med to kraner.
– Det var den eneste gangen vi måtte stenge veien, og det tok en halvtimes tid.
Gard (22) kom inn på det vanskeligste teknologistudiet