– Ja, det er blitt ei fin bru. Den har fått voldsom oppmerksomhet, siden den er bygd kun modellbasert og nesten helt uten tegninger. Vi har fått henvendelser fra hele verden. Den var i sin tid den største modellbaserte konstruksjonen i verden. Nå driver flere og flere med slike konstruksjoner, forteller Vegvesenets delprosjektleder Pål-Steinar Karlsen, til Våre Veger.
– Vi har hatt svært mange besøkende for eksempel fra skoler. Mange har vært interessert i å høre om kontraktstrategien og byggemetodene for den modellbaserte løsningen. Vi har vel egentlig vært et slags pilotprosjekt på området, i hvert fall til å begynne med, for Vegvesenet, sier byggeleder Stig Methi.
I desember i fjor åpnet den første delen av ny E16 forbi Jevnaker.
Store korona-konsekvenser
Det litt triste med dette prosjektet er at det er ett av veiprosjektene i Norge som fikk merke den fulle tyngden av koronapandemien. Egentlig skulle brua ha åpnet for trafikk i slutten av september 2021. Så ble det altså juli 2022 i stedet.
– Bruprosjektet hadde vært til kontroll og godkjenning i Vegdirektoratet. Da byggingen startet så gikk det sin gang, men covid-restriksjonene rammet oss veldig hardt. Det har vært nesten bare utenlandsk arbeidskraft på brua, så det stoppet helt opp, sier byggeleder Methi.
– Rent teknisk så er det ei stor bru, men vi vet at det tar så og så mange dager å bygge ei slik bru. Og når vi vet hvor lang tid det tar, så var lett å regne ut hvor landet lå hen. Vi fikk full covid-effekt i 2020, med tre stopp på brua, og det gikk så klart ut over sluttfrist, sier Methi.
– Ingen hadde vel forestilt seg at det kunne bli slik: Alle sammen måtte pakke sammen og reise hjem. Det var ikke lett da, verken for entreprenøren eller oss, forteller Methi.
Svært godt samarbeid
Men nok om det triste. Utenom covid-konsekvensene har det ikke vært noen overraskelser i dette prosjektet. Og Vegvesen-staben framhever at samarbeidet med entreprenøren har vært svært godt.
– Vi har fått løst de problemene som har dukket opp i henhold til kontrakten. Alle avvik er blitt løst underveis. Entreprenøren har vært aktiv og har varslet byggherren om feil og mangler som har dukket opp, og vi har fått løst alt i fellesskap og på en bra måte. Jeg vil si at samspillet har vært veldig godt. Og så har jeg jo jobbet med disse gutta før, og det er alltid en fordel, sier Methi.
Vegvesenet kunne tidligere i uka berette at de er enige med både Skanska og PNC om oppgjøret. Prosjektene holder seg innenfor styringsramma på 3,18 milliarder kroner.
Pål-Steinar Karlsen: – Ja, vi er svært fornøyd med samhandlingen og samarbeidet med entreprenøren. Det er god kvalitet på arbeidet. Nå er vi veldig fornøyd med å kunne åpne hele E16 forbi Jevnaker, og ser fram til at veien tas i bruk. Både Jevnaker sentrum og beboerne i området får nå en etterlengtet avlastning.
Men om byggeledelsen skulle ønske seg noe fra de som sitter på pengesekken, så er det at neste parsell av E16 burde bygges med en gang.
Det må bygges mer E16
– Strekningen Nymoen-Eggemoen må bygges ut for at trafikantene og distriktet skal få full uttelling for hele nye E16 Eggemoen-Olum, som nå står ferdig. Der ligger de beryktede Eggemoen-bakkene, som er cirka to kilometer vei med ni prosent stigning nord for Hønefoss. De blir vi ikke kvitt før neste parsell er bygd. Og det er enkelt å forstå at det nye europaveinettet ikke blir brukt fullt ut før den parsellen er ferdig, sier Karlsen.
PNC er fornøyd
Også entreprenør PNC Norge framhever det gode samarbeidet i prosjektet: – Ja, vi hadde store korona-problemer med reiserestriksjoner og karantener. Men utenom det har prosjektet gått som normalt og som det bør gjøre. Vi er godt fornøyd med samarbeidet. Selv vil jeg si at det er et av de beste prosjektene som jeg har jobbet med. Kort sagt: Veldig positivt. Og vi har forsøkt å være fleksible, også i de vanskelige situasjonene som pandemien skapte, sier PNCs prosjektleder Marcin Projanowski.
Nordmenn designet ny politibåt som kan gå i 85 knop