Tirsdag 20. desember ble den nye veien mellom Sandvoll og Amundrud åpnet.
– Det er flott at vi nå åpner ny og bedre vei her på Hadeland. Riksvei 4 er en viktig transportåre for de som bor i området og for lokalt og regionalt næringsliv, sa statssekretær Jakob Bjelland under åpningen. Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Den nye veien står klar sju måneder før tiden, og det ser ut til at prisen blir lavere enn en først hadde regnet med. Dette er gode nyheter, og en raskare og tryggere vei er bra for både vanlige folk og næringstransporten, sa Bjelland.
Det trafikkfarlige Mohagenkrysset er blitt tryggere med nytt akselerasjonsfelt, samtidig som strekningen har fått midtrekkverk.
Denne veien går grovt fortalt fra og med Sandvoll-krysset ved Jaren og nordøstover retning Lynga. Her er Norges smaleste trefeltsvei utvidet fra ti til 14,5 meter og har fått rekkverk mellom kjørefeltene.
Da Vegvesenet lyste ut jobben var planen at det skulle ta i underkant av to år, med åpning 20. oktober 2023. Men slik ble det ikke, selv om det også skal sies at omfanget på prosjektet er litt redusert på grunn av lokale disputter om bompengefinansiering.
Byggeleder John Bekken er i den litt unike situasjon at han også var med på å bygge den opprinnelige trefeltsveien i 1986-87. Da hadde han akkurat begynt å jobbe i Vegvesenet.
– Trafikkavviklingen har gått svært bra. Det har vært litt småtteri i perioder, men det har vært få klager fra brukerne. De som kjører på veien ønsker seg dette prosjektet, sier han.
– Og samarbeidet med entreprenøren har vært veldig bra!
De største konstruksjonene, regnet sørfra:
- Prosjektet startet på Sandvoll, der eksisterende bru er utvidet, og ny avkjøringsrampe til fylkesvei 34 er bygd.
- Nesten all utvidelse av veien har for øvrig skjedd på den østre siden, altså til høyre i stigningen.
- Lenger nord er det kommet nytt kryss ved Mohagen industriområde. Mohagen bru er breddeutvidet og har fått en lengre påkjøringsrampe. Opprinnelig var det nesten ikke noen rampe der, og det har vært en del ulykker.
- Steinerud bru er revet.
- Moen kulvert, som går til en skole, er breddeutvidet.
- Moen bru og Gulstuen kulvert er utbedret.
- Og så stopper prosjektstrekningen litt nedenfor krysset ved Amundrud.
40.000 kubikk
Med så mye som 180 salver er det sprengt ut rundt 40.000 kubikkmeter fjell langs veien. Utfordringen her var så klart at arbeidene pågikk nær veien, og det ble skutt små salver for at veien kunne ryddes i løpet av de pålagte 20 minuttene etter sprengning.
– Og siden det var arbeid med skjæringer som er sprengt fra før, så ble det litt mer arbeid med å håndtere fjellet. Men det har vært god framdrift også der, det har vi hatt hele tiden, sier Bekken.
Av overskuddsmassene er det meste solgt lokalt til grunneiere.
Brua var krevende
Den største utfordringen var nok å utbedre de eksisterende bruene.
– For Sandvollbrua tenkte vi å stenge hele brua, men etter et forslag om omkjøringsvei fra Anlegg øst, fikk vi frigjort et ganske stort område, og det ble mye enklere å bygge brua. Den var den kritiske konstruksjonen for å få åpnet veien, og den var det mest krevende arbeidet i prosjektet, sier han.
– Samarbeidet har vært svært godt. Anlegg Øst har veldig greie folk som forstår seg på samarbeid i praksis, og vi har løst mange ting på stedet. Det gir besparelser, og vi kan bruke sunn fornuft og opprettholde kvaliteten, sier Bekken.
– Det eneste som gjenstår nå i slutten av november er noen lysmaster, og de kommer på plass før åpning. Noe merking var planlagt å gjenstå til våren eller sommeren, men også det har vi fått gjort, sier Bekken.
Fikk utnyttet ressursene
Prosjektleder Jan Erik Kvarberg i Anlegg Øst Entreprenør er skjønt enig i at det har vært god tone og godt samarbeid i dette prosjektet.
– Et kjempeflott prosjekt, med god drift og godt samspill med byggherren. Her har det gått på skinner, og vi har fortløpende funnet løsninger sammen.
– Hovedårsaken til at anlegget blir ferdig så tidlig?
– God planlegging, god drift, og god utnyttelse av ressurser og masser. Og det at vi fant en ny løsning for trafikkavviklingen. Det innebar at en strekning på 400-500 meter ble frigjort fra trafikk, og vi fikk jobbet mye mer rasjonelt, særlig med Sandvollbrua, som er den største konstruksjonen i oppdraget, sier Kvarberg.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren