E16 KVAMSKLEIVA

I dag åpnet splitter nye E16 forbi Kvamskleiva

Den verste veistrekningen i Valdres er nå historie.

Blant mange glade folk var statssekretær Jakob Bjelland i Samferdselsdepartementet, som hadde jobben med å forestå den offisielle åpningen av E16 Kvamskleiva.
Blant mange glade folk var statssekretær Jakob Bjelland i Samferdselsdepartementet, som hadde jobben med å forestå den offisielle åpningen av E16 Kvamskleiva. Foto: Per Kollstad
5. des. 2022 - 11:50 | Endret 18. nov. 2022 - 14:06

Det var mange blide og fornøyde folk som deltok på åpningen av 5,4 kilometer lange E16 Kvamskleiva fredag. Den nye trygge snarveien gjennom rasfarlige Kvamskleiva er 900 meter kortere enn gamleveien.

I en pressemelding fra veiåpningen framhever Vegvesenet det gode veisamarbeidet gjennom flere år i Valdres. Vegvesenet ble i god før åpning ble enige med Hæhre om sluttoppgjøret. Statssekretær Jakob Bjelland i Samferdselsdepartementet snakket om det gode samarbeidet i Valdres.

Nå kan bilene holde 80 km/t. 3,6 kilometer ny vei i dagen og 1,8 kilometer tunnel reduserer reisetiden forbi Kvamskleiva med fem minutter. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Nå kan bilene holde 80 km/t. 3,6 kilometer ny vei i dagen og 1,8 kilometer tunnel reduserer reisetiden forbi Kvamskleiva med fem minutter. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

– Dette har Vegvesenet og Hæhre fått til gjennom god planlegging, godt samarbeid og først og fremst masse vellykket arbeid, sa Bjelland under åpningen.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik er også imponert over jobben som er gjort gjennom flere år i Valdres.

– Sammen med Hæhre leverer vi ny og trafikksikker vei tre måneder før tiden, billigere enn estimert. Vi får altså mer vei for pengene, sa Davik.

Ordfører Vidar Eltun i Vang var en annen blid kar i Kvamskleiva fredag. Eltun har presset på for å få ny vei siden han ble ordfører i 2011. Ordføreren var raus med ros til Vegvesenet, Hæhre og til flere lokale som gjorde opprør i forkant av at Stortinget vedtok utbygging i Kvamskleiva i 2018.

Og E16 gjennom Kvamskleiva var så menn rasutsatt, smal og svingete. Stortinget vedtok høsten 2018 at veien skulle bygges om. I februar 2020 ble prosjektet lyst ut i markedet.

I oktober samme år var det klart at Hæhre vant oppdraget med en tilbudssum på 509,8 millioner kroner.

Vakkert vær i Valdres da byggeleder Edvin Rye var ute på anlegget sammen med Veier24 for noen uker siden. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Vakkert vær i Valdres da byggeleder Edvin Rye var ute på anlegget sammen med Veier24 for noen uker siden. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Første spadestikk ble tatt høsten 2020, og da skulle veien etter planen åpne i februar 2023.

Etter et års drift kunne Vegvesenet og Hæhre melde at de kunne framskynde åpningen av ny E16 gjennom Kvamskleiva med tre måneder, til månedsskiftet oktober/november 2022.

Littegrann lenger tid tok det, men i dag åpner hele den nye veien. Rasproblematikken er borte.

Veiprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei.

Veien er bygd som tofeltsvei med standardklasse H2 med 8,5 meters vegbredde. I tunnelen er det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det er bygd et større kryss til fylkesvei 2510 ved Hugavike.

Byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen ved Hugaviktunnelens vestre portal. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen ved Hugaviktunnelens vestre portal. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

ÅDT ved Kvamskleiva er 1480.

Vegvesenets byggeleder Edvin Rye er ytterst fornøyd:

– Det har gått over all forventning. Men det har også vært et hurtigprosjekt, helt siden starten, da vi fikk midler til å sette i gang. Det var høsten 2019. Så ble det nesten satt norgesrekord i å lage konkurransegrunnlag. Og til et så stort og komplisert prosjekt å være, så gikk det deretter svært raskt til første spadestikk, sier Rye til Veier24.

– Etter en god anskaffelsesprosess sto vi igjen med Hæhre som beste tilbyder, og vi er svært fornøyd med dem. Samarbeidet har fungert utmerket. Begge parter har vært løsningsorienterte og styrt mot framdrift. Vi har hatt et felles mål som vi har jobbet mot i fellesskap, sier han.

Noe av nøkkelen til suksess hva angår framdriften er måten som Hæhre løste de trafikale utfordringene på.

Hovedutfordringen har vært tunneldrivingen.

– Vi var maksimalt heldige. Berget holdt god kvalitet, og omfanget av bergsikring ble dermed minimalt. Det ga god framdrift, sier byggeleder Rye.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.