PROSJEKTER

Nye Veier og spanske FCC har signert milliardkontrakt om E6-bygging i Trøndelag

Den spanske entreprenøren skal bygge 25 kilometer motorvei mellom Ulsberg og Vindåsliene, med trønderfirma med på laget.

Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC).
Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC). Foto: Næss, Øyvind Nordahl, Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. nov. 2019 - 15:53

Nye Veier signerte i dag en milliardkontrakt med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción A.S om bygging av 25 kilometer firefelts motorvei i Trøndelag, mellom Ulsberg  i Rennebu kommune og Vindåsliene i Midtre Gauldal.

Dette er FCCs første kontrakt i Norge, og spanjolene har Rambøll Norge AS og trøndelagsbaserte Johs. J. Syltern AS med seg på laget. Kontrakten har en verdi på ca. 2,6 mrd. kroner ekskl. mva. og vedlikehold.

– I FCC er vi takknemlig og begeistret for å få denne muligheten i Norge, som del av vår internasjonale ekspensjonsstrategi, sier Pablo Ovejas, direktør i FCC Construcción.

Avtalen innebærer blant annet å bygge gang- og sykkelveier.
Les også

Ti entreprenører har sikret seg veioppdrag for inntil en halv milliard

Prosjekt av stor betydning

Den nye veien nord for Ulsberg legges øst for dagens E6 og bygges i hovedsak som fire felts motorvei utenom Berkåk, og med 110 km/t som fartsgrense.

Traséen er 25 kilometer lang, og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet omfatter to tunneler, på 1,3 og 2 kilometer, samt flere bruer og betongkonstruksjoner. Utbyggingen får stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet, fordi den nye motorveien avløser en E6-strekning med lav standard og høy ulykkesrisiko.

Byggeprosjektet vil også generere stor aktivitet i Rennebu da det vil være behov for mange typer leveranser, skriver Nye Veier.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Kostnadene ned 20 prosent

Denne E6-utbyggingen har en samlet prosjektkostnad på ca. 3,6 milliarder kroner inkludert mva. Dette er i overkant av 20 prosent lavere enn kostnadsanslaget var i 2016 da Nye Veier overtok prosjektet fra Statens vegvesen.

Anette Aanesland, i Nye Veier, og Pablo Ovejas, i FCC Construcción er glade for å ha signert kontrakt i dag. <i>Foto: Øyvind Nordahl, Nye Veier</i>
Anette Aanesland, i Nye Veier, og Pablo Ovejas, i FCC Construcción er glade for å ha signert kontrakt i dag. Foto: Øyvind Nordahl, Nye Veier

Planen den gang gikk ut på å bygge ny to- og trefelts vei for 90 km/t i en annen trasé enn den som nå er valgt. Den opprinnelige traseen var blant annet ment å skulle gå gjennom Berkåk. 

E6-strekningen mellom Ulsberg–Vindåsliene blir gjennomført som totalentreprise med integrert samhandling og målpris.

Den planlagt byggestarten for veien er høsten 2020, og målet er at den nye E6-traseen skal kunne tas i bruk i 2023.

Et jordras stenger E6 sør for Krekke i Ringebu kommune i Gudbrandsdalen.
Les også

E6 i Ringebu stengt: Omkjøringsveien er også satt ut av spill

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.