PROSJEKTER

Nye Veier og spanske FCC har signert milliardkontrakt om E6-bygging i Trøndelag

Den spanske entreprenøren skal bygge 25 kilometer motorvei mellom Ulsberg og Vindåsliene, med trønderfirma med på laget.

Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC).
Hele laget samlet! Bakerst f.v: Roar Sjøbakk (Syltern), Marianne Aase (Rambøll), Bjørn Endre Dyrseth (Rambøll), Johan Arnt Vatnan (Nye Veier) og Lars Bjørgård (Nye Veier). I midten f.v: José Martínez Salazar (FCC), Arild Mathisen (Nye Veier) og Øystein Syltern (Syltern). Foran: Anette Aanesland (Nye Veier og Pablo Ovejas (FCC). Foto: Næss, Øyvind Nordahl, Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. nov. 2019 - 15:53

Nye Veier signerte i dag en milliardkontrakt med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción A.S om bygging av 25 kilometer firefelts motorvei i Trøndelag, mellom Ulsberg  i Rennebu kommune og Vindåsliene i Midtre Gauldal.

Dette er FCCs første kontrakt i Norge, og spanjolene har Rambøll Norge AS og trøndelagsbaserte Johs. J. Syltern AS med seg på laget. Kontrakten har en verdi på ca. 2,6 mrd. kroner ekskl. mva. og vedlikehold.

– I FCC er vi takknemlig og begeistret for å få denne muligheten i Norge, som del av vår internasjonale ekspensjonsstrategi, sier Pablo Ovejas, direktør i FCC Construcción.

Modell fra Verpen, med kryss og portal til Oslofjordtunnelen.
Les også

Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel

Prosjekt av stor betydning

Den nye veien nord for Ulsberg legges øst for dagens E6 og bygges i hovedsak som fire felts motorvei utenom Berkåk, og med 110 km/t som fartsgrense.

Traséen er 25 kilometer lang, og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet omfatter to tunneler, på 1,3 og 2 kilometer, samt flere bruer og betongkonstruksjoner. Utbyggingen får stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet, fordi den nye motorveien avløser en E6-strekning med lav standard og høy ulykkesrisiko.

Byggeprosjektet vil også generere stor aktivitet i Rennebu da det vil være behov for mange typer leveranser, skriver Nye Veier.

Vegvesenets utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier han er fornøyd med statsbudsjettet.
Les også

– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang

Kostnadene ned 20 prosent

Denne E6-utbyggingen har en samlet prosjektkostnad på ca. 3,6 milliarder kroner inkludert mva. Dette er i overkant av 20 prosent lavere enn kostnadsanslaget var i 2016 da Nye Veier overtok prosjektet fra Statens vegvesen.

Anette Aanesland, i Nye Veier, og Pablo Ovejas, i FCC Construcción er glade for å ha signert kontrakt i dag. <i>Foto: Øyvind Nordahl, Nye Veier</i>
Anette Aanesland, i Nye Veier, og Pablo Ovejas, i FCC Construcción er glade for å ha signert kontrakt i dag. Foto: Øyvind Nordahl, Nye Veier

Planen den gang gikk ut på å bygge ny to- og trefelts vei for 90 km/t i en annen trasé enn den som nå er valgt. Den opprinnelige traseen var blant annet ment å skulle gå gjennom Berkåk. 

E6-strekningen mellom Ulsberg–Vindåsliene blir gjennomført som totalentreprise med integrert samhandling og målpris.

Den planlagt byggestarten for veien er høsten 2020, og målet er at den nye E6-traseen skal kunne tas i bruk i 2023.

Les også

Ringebu: E6 stengt etter jordskred

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.