Nye Veier signerte i dag en milliardkontrakt med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción A.S om bygging av 25 kilometer firefelts motorvei i Trøndelag, mellom Ulsberg i Rennebu kommune og Vindåsliene i Midtre Gauldal.
Dette er FCCs første kontrakt i Norge, og spanjolene har Rambøll Norge AS og trøndelagsbaserte Johs. J. Syltern AS med seg på laget. Kontrakten har en verdi på ca. 2,6 mrd. kroner ekskl. mva. og vedlikehold.
– I FCC er vi takknemlig og begeistret for å få denne muligheten i Norge, som del av vår internasjonale ekspensjonsstrategi, sier Pablo Ovejas, direktør i FCC Construcción.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Denne skissen viser nordre alternativ, og hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833454/Mj%25C3%25B8sbru.jpg)
Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå
Prosjekt av stor betydning
Den nye veien nord for Ulsberg legges øst for dagens E6 og bygges i hovedsak som fire felts motorvei utenom Berkåk, og med 110 km/t som fartsgrense.
Traséen er 25 kilometer lang, og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet omfatter to tunneler, på 1,3 og 2 kilometer, samt flere bruer og betongkonstruksjoner. Utbyggingen får stor betydning for framkommelighet og trafikksikkerhet, fordi den nye motorveien avløser en E6-strekning med lav standard og høy ulykkesrisiko.
Byggeprosjektet vil også generere stor aktivitet i Rennebu da det vil være behov for mange typer leveranser, skriver Nye Veier.
![E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833490/E6%2520Olderskog.jpg)
NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms
Kostnadene ned 20 prosent
Denne E6-utbyggingen har en samlet prosjektkostnad på ca. 3,6 milliarder kroner inkludert mva. Dette er i overkant av 20 prosent lavere enn kostnadsanslaget var i 2016 da Nye Veier overtok prosjektet fra Statens vegvesen.
![Anette Aanesland, i Nye Veier, og Pablo Ovejas, i FCC Construcción er glade for å ha signert kontrakt i dag. <i>Foto: Øyvind Nordahl, Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498026/Nye%2520Veier%2520Ulsrud%25203.jpg)
Planen den gang gikk ut på å bygge ny to- og trefelts vei for 90 km/t i en annen trasé enn den som nå er valgt. Den opprinnelige traseen var blant annet ment å skulle gå gjennom Berkåk.
E6-strekningen mellom Ulsberg–Vindåsliene blir gjennomført som totalentreprise med integrert samhandling og målpris.
Den planlagt byggestarten for veien er høsten 2020, og målet er at den nye E6-traseen skal kunne tas i bruk i 2023.
![Morten Stordalen er lite fornøyd med regjeringens manglende prioritering av Vestfold i NTP.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834374/NTB_uxAYyFlp7Sk.jpg)
Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering