E6 BRUMUNDDAL-MOELV

I dag skal statsministeren åpne ny E6 fra Brumunddal til Moelv

Hele prosjektet er på 43 kilometer, og er den lengste veistrekningen bygget sammenhengende i Norge noen gang.

Øykelsrudkrysset på E6 sør for Rudshøgda. Utsyn i retning Brumunddal.
Øykelsrudkrysset på E6 sør for Rudshøgda. Utsyn i retning Brumunddal. Foto: Bjørn Olav Amundsen
26. okt. 2020 - 12:44
– På grunn av alle veiåpningene de siste årene, reduseres reisetiden kraftig på viktige strekninger. Sammenlignet med 2009, tar det for eksempel mellom Oslo og Trondheim, nå nærmere halvannen time kortere tid å kjøre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: <i>Foto:  Tor Livius Midtbø/SD</i>
– På grunn av alle veiåpningene de siste årene, reduseres reisetiden kraftig på viktige strekninger. Sammenlignet med 2009, tar det for eksempel mellom Oslo og Trondheim, nå nærmere halvannen time kortere tid å kjøre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Foto:  Tor Livius Midtbø/SD

– Nå tar det ti minutter kortere tid å kjøre denne strekningen. Det har mye å si for folk, men spesielt næringslivet. Dette er hovedstransportåren for dem som kommer fra Nordvestlandet, der det er store næringsklynger. Dette gjør transporten mer forutsigbar, trygg og effektiv for bedriftene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding fra Samferdseslsdepartementet.

Veiåpningen av E6 Brumunddal-Moelv skjer på Rudshøgda klokka 12, og er også en åpningsmarkering av hele prosjektet E6 Kolomoen-Moelv.

Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.
Les også

Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser

800 kilometer ny vei

Når 2020 er historie, er nær 800 kilometer ny vei åpnet under denne regjeringen. Bare de siste to årene er det åpnet over 330 kilometer ny vei. Siden 2013 er samferdselsbudsjettet økt med 97 prosent, altså nesten en dobling på sju år.

– Denne regjeringen bygger vei og jernbane i et tempo som aldri før. Vi har åpnet nær 800 kilometer vei siden 2013. Med dette har vi sørget for store reduksjoner i reisetiden flere steder i landet, noe som betyr tid og penger spart for både folk og næringsliv, sier statsminister Erna Solberg i pressemeldingen.

– Vårt mål er å bygge så god og trafikksikker vei som mulig, over hele landet. Vi har holdt et høyt trykk i sju år. Alle veiåpningene de siste årene viser resultatene av denne regjeringens politikk, sier Hareide.

Bru over Bjørnafjorden er kostnadsberegnet til 17 milliarder. Nå blir prosjektet utsatt på ubestemt tid.
Les også

Hordfast kan bygges – så klart!

Reduserte reisetider

Sammenlignet med 2009, er reisetidene redusert kraftig på viktige strekninger. På strekningen mellom Oslo og Ålesund er reduksjonen på om lag to timer. E6 Oslo-Trondheim og E18 Oslo-Kristiansand er reduksjonen på nærmere halvannen time.

Veiåpninger i prosjekter på over 200 millioner kroner siden 2014. <i>Illustrasjon:  Samferdselsdepartementet</i>
Veiåpninger i prosjekter på over 200 millioner kroner siden 2014. Illustrasjon:  Samferdselsdepartementet

– Dette er store reduksjoner på forholdsvis få år. Det har mye å si, spesielt for næringslivet. Forutsigbarheten og tryggheten ved ny vei er viktig i et stadig tøffere marked. Resultatet kan være at flere bedrifter velger å etablere seg, og vi sørger for industrivekst over hele landet, sier Hareide.

Denne skissen viser nordre alternativ, og hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut.
Les også

Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå

Ny modell for veibygging

Regjeringen opprettet i 2015 selskapet Nye Veier. Målet var å bygge lengre veistrekninger raskere og billigere. Det har de klart. Så langt har de redusert kostnadene med nesten 20 prosent i prosjektene som er ferdige.

– Modellen til Nye Veier er en suksess. Vi arbeider derfor med å gi Statens vegvesen noen av de samme forutsetningene. Samtidig ser vi at Statens vegvesen allerede kutter kostnader i prosjekter, og bygger nye veier raskere og billigere. Vi har med andre ord funnet en måte å bygge vei på som utnytter fellesskapets penger på en bedre måte, sier samferdselsministeren i meldingen.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.