– Nå tar det ti minutter kortere tid å kjøre denne strekningen. Det har mye å si for folk, men spesielt næringslivet. Dette er hovedstransportåren for dem som kommer fra Nordvestlandet, der det er store næringsklynger. Dette gjør transporten mer forutsigbar, trygg og effektiv for bedriftene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding fra Samferdseslsdepartementet.
Veiåpningen av E6 Brumunddal-Moelv skjer på Rudshøgda klokka 12, og er også en åpningsmarkering av hele prosjektet E6 Kolomoen-Moelv.
Nå skal det bli lettere å bygge fyllestasjoner for hydrogen
800 kilometer ny vei
Når 2020 er historie, er nær 800 kilometer ny vei åpnet under denne regjeringen. Bare de siste to årene er det åpnet over 330 kilometer ny vei. Siden 2013 er samferdselsbudsjettet økt med 97 prosent, altså nesten en dobling på sju år.
– Denne regjeringen bygger vei og jernbane i et tempo som aldri før. Vi har åpnet nær 800 kilometer vei siden 2013. Med dette har vi sørget for store reduksjoner i reisetiden flere steder i landet, noe som betyr tid og penger spart for både folk og næringsliv, sier statsminister Erna Solberg i pressemeldingen.
– Vårt mål er å bygge så god og trafikksikker vei som mulig, over hele landet. Vi har holdt et høyt trykk i sju år. Alle veiåpningene de siste årene viser resultatene av denne regjeringens politikk, sier Hareide.
Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt
Reduserte reisetider
Sammenlignet med 2009, er reisetidene redusert kraftig på viktige strekninger. På strekningen mellom Oslo og Ålesund er reduksjonen på om lag to timer. E6 Oslo-Trondheim og E18 Oslo-Kristiansand er reduksjonen på nærmere halvannen time.
– Dette er store reduksjoner på forholdsvis få år. Det har mye å si, spesielt for næringslivet. Forutsigbarheten og tryggheten ved ny vei er viktig i et stadig tøffere marked. Resultatet kan være at flere bedrifter velger å etablere seg, og vi sørger for industrivekst over hele landet, sier Hareide.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen
Ny modell for veibygging
Regjeringen opprettet i 2015 selskapet Nye Veier. Målet var å bygge lengre veistrekninger raskere og billigere. Det har de klart. Så langt har de redusert kostnadene med nesten 20 prosent i prosjektene som er ferdige.
– Modellen til Nye Veier er en suksess. Vi arbeider derfor med å gi Statens vegvesen noen av de samme forutsetningene. Samtidig ser vi at Statens vegvesen allerede kutter kostnader i prosjekter, og bygger nye veier raskere og billigere. Vi har med andre ord funnet en måte å bygge vei på som utnytter fellesskapets penger på en bedre måte, sier samferdselsministeren i meldingen.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve