PROSJEKTER

Idag ble siste del av ny E6 mellom Mo i Rana og Saltfjellet åpnet

Med åpningen av de siste seks parsellene på E6 Helgeland Nord, står det første delprosjektet i den såkalte Helgelandspakken nå helt ferdig.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. nov. 2019 - 14:53

Idag klokken 12 kunne snora klippes for de seks nordligste parsellene. Det skjedde ved nye Krokstrand bru, ved foten av Saltfjellet. Dermed er det åpnet ti parseller med totalt 62 kilometer helt ny europavei mellom kommunegrensa Hemnes/Rana og Bolna på Saltfjellet.

Fra parsell 7, strekningen Storvoll–Raufjellforsen. <i>Foto:   Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen</i>
Fra parsell 7, strekningen Storvoll–Raufjellforsen. Foto:   Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen

Første spadetak i prosjektet E6 Helgeland ble satt i jorda i september 2015, nærmere bestemt på parsellen Urlandå–Skamdal. Denne ble åpnet 6. juli 2017, sammen med parsellen Tjæraskaret–Eiterå. I september året etter ble snoren klippet også for parsellene Fallheia–Sandheia og Illhøllia–Tjæraskaret, forbi Røssvoll og nordover.

Det var Hæhre Entreprenør AS som gikk seirende ut av konkurransen om den såkalte veiutviklingskontrakten som Statens vegvesen lyste ut i 2014. Kontrakten på 1,9 milliarder kroner er en totalentreprise, som omfattet både planlegging, bygging, drift og vedlikehold av hele strekningen.

Med 62 kilometer ny E6, betyr det at det er en billig europavei nordlendingene nå kan ta i bruk.

En meterpris på 32.000 kroner er det ikke mange som slår!

– Et flott resultat

Trond Maas Pedersen har vært delprosjektleder for Statens vegvesen gjennom fire hektiske byggeår. Han synes at resultatet for trafikantene med 62 kilometer med ny E6 er et stort framskritt for trafikantene gjennom sentrale deler av Nordland fylke.

Trond Maas Pedersen har vært delprosjektleder for Statens vegvesen på Helgeland nord-prosjektet. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Trond Maas Pedersen har vært delprosjektleder for Statens vegvesen på Helgeland nord-prosjektet. Foto:  Jarle Skoglund

– Resultatet er en god veg med flott linjevalg og fin kurvatur. Men ikke alt er ferdig. Det er noen mangler og avvik som entreprenøren må rette opp, og som vi setter frist for å få ferdigstilt rundt sommerstid til neste år. Dette gjelder ikke selve veikroppen, men mye er knyttet til sideterrenget langs veien.

Blir pensjonist

Når byggherreorganisasjonen avsluttes til neste år en gang, blir det samtidig slutten på yrkeslivet for Maas Pedersen. Da blir han pensjonist etter svært travle år på Helgeland nord-prosjektet.

– Det har vært en tøff og krevende jobb å stå i, både for meg, byggelederne og kontrollingeniørene. Aktivitetsnivået er generelt høyt på et så stort veiprosjekt. Mange tråder skal holdes i, og beslutninger må tas kjapt. Men det har vært en både givende og spennende jobb, medgir han. 

Skal drifte veien i 15 år

Vis mer

Dermed går det over fra byggefase til driftsfasen på veistrekningen hvor Hæhre i kontrakten med Statens vegvesen har forpliktet seg til driftsansvaret i 15 år.  Svevia Norge er underentreprenør på driftssiden, et oppdrag som også omfatter E12 mellom Mo i Rana og svenskegrensen.

E6 Helgeland har de siste årene vært Nord-Norges største veiprosjekt. Det består av tre delprosjekter, hvor det til sammen bygges og utbedres 132 kilometer europavei mellom grensen til Nord-Trøndelag og Saltfjellet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.