FNs egen sjøfartsorgan, International Maritime Organization, har kartlagt utslippene fra næringen i årene som kommer. Der kommer det fram at utslippene fra skipstransport vil spise opp andre CO2-utslippstiltak. Dermed står FNs to-gradersmål i fare.
Ifølge IMO vil den økte skipstransporten fram mot 2050 medføre en økning i CO2-utslipp på 250 prosent dersom næringen ikke får pålegg.
– Det er på tide at skipsfart og luftfart forplikter seg til konkrete utslippskutt på samme måte som andre sektorer gjør i de internasjonale klimaforhandlingene. Disse to sektorene har betydelige og voksende utslipp av klimagasser, og må enten vise vilje til å bidra eller underlegges klimaforhandlingene, sier Sigurd Enge i Bellona.
Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske
Kravbrev
Den norske miljøorganisasjonen er med i Clean Shipping Coalition (CSC). Koalisjonen har nå skrevet et brev til sju shippingorganisasjoner og bedt dem om å sette konkrete utslippsmål for skipsfarten.
CSC ber næringen om å jobbe sammen med EUs medlemsland og andre som deltar på IMOs miljøkomité-sesjon i mai (MEPC68) om å kreve en obligatorisk rapportering av drivstofforbruk.
Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter
Terrorbalanse
– Det er en terrorbalanse. Shippingnæringen går akkurat så sakte den kan uten å få pålegg. IMO tør ikke å presse på. Men utslippene fra skipsfart og luftfart er så store at de også bør bli et tema under klimaforhandlingene i Paris. Alternativet er at EU og andre etablerer egne utslippskrav til skip. Men felles regler for hele den internasjonale flåten vil absolutt være mest effektivt, sier Enge til Teknisk Ukeblad.
Et første steg på veien vil være å pålegge alle skip til å rapportere om drivstofforbruket når de kommer til havn.
– Vi ønsker en transparent rapporteringsordning slik at vi kan se hvilke skip og rederier som er mest energieffektive, sier Enge.
Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene
Truer med særordning
EU vil gå fortere fram enn FNs eget organ og truer med å legge opp til en egen miljøstrategi, blant annet å pålegge drivstoffrapportering i EU-havner.
Skipsnæringen er ikke glad i slike regionale særordninger.
EU-kommisjonen sa seg i forrige måned enige med miljøorganisasjonene og vil ha med skip og fly i en internasjonal klimaavtale.
Miljøpremie i havner
I Norge er det ordninger på gang for å gi næringen dytt i riktig retning.
I flere norske havner blir de mest miljøvennlige skipene premiert med lavere avgift. Kystverket gir rabatt på losberedskapsavgiften.
Det er tall fra Environmental Ship Index (ESI) som legges til grunn.
Norske best
Indeksen identifiserer skip med lave utslipp og gir dem score etter hvor miljøvennlige de er. Av 3194 skip er det kun 50 som har en score som er høyere enn 50 poeng.
Ni av de ti mest miljøvennlige skipene er norskeide. Det siste er et svensk skip. Det er i hovedsak takket være norsk satsing på LNG-motorer.
Best ut kommer Fjordline, som bruker Rolls-Royce-motorer som kun går på gass. Mange av supplyskipene på lista og det svenske skipet bruker dual fuel-motorer som går på en blanding, men i størst grad gass.
Les også:
Bygget om fra diesel til gass på fem uker
«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang
Maritim næring står foran en IT-revolusjon, og Norge kan bli flaggskipet