Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.
– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.
Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.
Hydrogen-stopp: – Det dras i bremsen i flere land
11 kilometer ny E39
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.
Strekningen inkluderer:
- 5300 meter vei i dagen
- 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
- To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
- To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut
Konkretiseringsfase
– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.
Brev fra FFI avslører: Norge vil signere dronekontrakt neste år
Prestasjonsmål
Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
- Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
Selvkjørende lastebiler testes i Moss i sommer – kan krysse Svinesund neste høst