Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.
– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.
Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.
![Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836612/14s.jpg)
Lader offshoreskip direkte fra vindturbin
11 kilometer ny E39
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.
Strekningen inkluderer:
- 5300 meter vei i dagen
- 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
- To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
- To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
![En soldat i Sambandsbataljonen justerer på en UHF-antenne under en øvelse i 2013. Det blir stadig mer elektrisk utstyr i felt. Nå ser FFI etter en løsning som kan kutte ned på antall adaptere og kabler.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846122/116.jpg)
Forsvaret gir en halv mill. til dem som kan løse kabelfloke
![Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. <i>Foto: Implenia/Stangeland</i>](https://images.gfx.no/580x/2674/2674408/Pressefoto%25202%2520ved%2520Eiganestunnelen.jpg)
Konkretiseringsfase
– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.
![Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.](https://images.gfx.no/130x87/2747/2747877/IMG_3498.jpg)
Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen
Prestasjonsmål
Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
- Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
![Slik kan vindparken Galene se ut, ifølge OX2.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840266/Skjermbilde%25202024-05-14%2520111402.png)
Havvind: Slik går det med de svenske gigantprosjektene