PROSJEKTER

Implenia og Stangeland valgt til å bygge ny E39 forbi Lyngdal

Nye Veier har valgt å gå videre med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E39 gjennom Lyngdal i Agder.

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang.
Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Illustrasjon: Nye Veier
7. mai 2021 - 11:55

Arbeidsfellesskapet, som har med seg Sweco Norge som prosjekterende rådgiver, har levert tilbud innenfor byggherrens makspris for kontraktsarbeidet pålydende 2,9 milliarder kroner eks. mva.

– Med arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin sammen med rådgiver Sweco har vi fått et kompetent arbeidsfellesskap. De har levert det beste tilbudet i konkurranse, og tilbudt svært erfarne nøkkelpersoner til prosjektet, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

Fire leverandører var med til tilbudsfasen for dette prosjektet.   

Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.
Les også

Lader offshoreskip direkte fra vindturbin

11 kilometer ny E39

Strekningen E39 Lyngdal øst (Herdal)-Lyngdal vest (Røyskår) er om lag 11 kilometer lang. Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging av og garantiansvar for ny firefelts motorvei mellom kryss i Herdal og kryss ved Røyskår i Lyngdal kommune.

Strekningen inkluderer:

  • 5300 meter vei i dagen
  • 6400 meter doble tunneler, fordelt på Rossåstunnelen (3700 meter) og Kålåstunnelen (2700 meter)
  • To lengre bruer: Kvelland (over elva Lygna) og Hårikstad
  • To motorveikryss (Herdal og Røyskår) med tilknytninger til eksisterende veinett
En soldat i Sambandsbataljonen justerer på en UHF-antenne under en øvelse i 2013. Det blir stadig mer elektrisk utstyr i felt. Nå ser FFI etter en løsning som kan kutte ned på antall adaptere og kabler.
Les også

Forsvaret gir en halv mill. til dem som kan løse kabelfloke

Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. <i>Foto:  Implenia/Stangeland</i>
Konkretiseringsfasen skal være ferdig til sommerferien, og i løpet av høsten 2021 skal mannskaper og maskiner mobilisert være på plass i Lyngdal. Foto:  Implenia/Stangeland

Konkretiseringsfase

– Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin har gjennom sitt tilbud vist at de har satt seg svært godt inn i prosjektet, og forstår utfordringene som ligger i prosjektet. Nå ser vi frem til en god konkretiseringsfase som, dersom det går som det skal, ender opp med kontraktsignering i oktober 2021. Den nye firefelts veien med 110 km/t fra Herdal til Røyskår åpner etter planen i 2025, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier i meldingen.

Konkretiseringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet starter opp nå i mai, og avsluttes etter planen med kontraktsignering på fastpris i oktober i år. Deretter skal anleggsarbeidene starte ganske umiddelbart. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025. Det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet.

Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.
Les også

Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen


Prestasjonsmål

Prosjektet E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest har følgende prosjektmål:

  1. Minimere ulemper for alle trafikantgrupper og tredjepart i anleggs- og driftsperioden.
  2. Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt uten brudd på samfunnsansvar.
  3. Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø.
  4. Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse.
  5. Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt som minimerer bygge- og levetidskostnadene.
Slik kan vindparken Galene se ut, ifølge OX2.
Les også

Havvind: Slik går det med de svenske gigantprosjektene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.