De to fergesambandene fra Kristiansund til Smøla skal oppgraderes, siden det kommer nye ferger med elektrisk drift.
Fergekaiene Seivika, Tømmervåg og Edøy skal rives og bygges opp i ny og bedre versjon.
Fjord1 vant i fjor kontrakten for den 11-årige driften av blant annet fergestrekningen Seivika-Tømmervåg .
Vegvesenet har bedt om tilbud på jobben med fergekaiene, og fem entreprenører ga pris på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudspris i kr., eks. mva. |
Implenia | 74.080.381 |
Grytnes Entreprenør | 76.596.212 |
HAK Entreprenør | 86.891.838 |
Christie & Opsahl | 88.965.773 |
Veidekke Entreprenør | 121.227.884 |
Implenia er nå tildelt oppdraget.
Sambandet Sandvika-Edøy trenger i tillegg ny liggekai/reservekai. Den er utlyst i egen entreprise og vil stå ferdig cirka et år før resten av sambandet er ferdig oppgradert.
Arbeidet i Seivika, Tømmervåg og Edøy består i breddeutvidelse og forlenging av pir med komplett ny fendring. Eksisterende kaianlegg skal rives. Det er utarbeidet faseplan for rivearbeidene. Entreprenøren står fritt til å utføre arbeidene på alternativ måte. De nye kaiene skal tilpasses for lade- og fortøyningsutstyr.
Alle arbeidene skal utføres mens dagens fergedrift går som normalt.
- Hydrogenferger: Tre firmaer vil bygge kaianlegg til pilotprosjektet