Kina og Sør-Korea er nå viktigere markeder for norsk vareeksport enn Frankrike, og det er heller ikke lenge til de asiatiske landene tar igjen Danmark som marked for norsk eksport.
Voldsom vekst
Dårlige tider i Europa og USA gjør at norsk eksport synker drastisk, men økningen av eksport til Asia bidrar til å redde arbeidsplasser i norsk industri, skriver Aftenposten.
- Vi ser optimistisk på markedene i Kina og Sør-Korea. Det er voldsom økonomisk vekst der borte, sier daglig leder i Hallingplast, Steinar Tragethon, til avisen. De sendte sin første container til Sør-Korea i januar.
Ifølge Handelsråd Reidar Grevskott i Innovasjon Norge har den norske vareeksporten til Sør-Korea blitt tredoblet etter at landet undertegnet en handelsavtale med EFTA i 2006.
9 milliarder
Handelstallene fra Statistisk sentralbyrå for 2009 viser at eksporten av tradisjonelle varer (varer utenom olje, gass, skip, plattformer og kondensater) til Sør-Korea steg med over 50 prosent, mens eksport til Kina økte med over 40 prosent.
Eksporten av til Sør-Korea er doblet på to år, og lå i fjor bare 600 millioner kroner under vareeksporten til Kina. I kroner var veksten i eksport til de to landene drøyt 9 milliarder kroner, skriver Aftenposten.
Samtidig falt eksporten til USA og de seks største samhandelslandene i Europa med nesten 23 prosent - eller 46 milliarder kroner.