Miko Marine har nå fått patent på verktøyet som kan bore hull i skrog, tette og suge ut olje i en operasjon, uten å miste en dråpe olje.
«Moskito» veier i underkant av 70 kilo på land og kan fjernstyres og opereres med en ROV eller brukes av dykkere på grunt vann.
«Moskito» konkurrerer mot mer tradisjonelle metoder, deriblant «hot tap».
– Vi fikk ideen da vi så på metoder for å tømme ubåtvraket U864 utenfor Fedje. Andre har stort, tungt og arbeidskrevende utstyr, som dermed også blir kostbart og tidkrevende, sier administrerende direktør Nicolai Michelsen i Miko Marine til TU.
Les om «hot tap» i dypet: Her gjør Statoil noe ingen andre har gjort før
Demonstrert i tank
En demoversjon er bygget og demonstrert for Kystverket, som har vært med på å finansiere utviklingen av «Moskito» sammen med Innovasjon Norge.
– Kystverket har også bidratt som kravstiller og sparringpartner, sier Michelsen.
Kystverket ser på verktøyet som et ideelt beredskapsverktøy.
– Vi har full tro på at dette kan benyttes ved akutte situasjoner som skipsforlis, sier seniorrådgiver Knut Arnhus i Kystverket til Teknisk Ukeblad.
Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet
Savnet et lett verktøy
Siden 2007 har Kystverket tømt syv gamle skipsvrak for olje. Det var under det arbeidskrevende og omfattende arbeidet ønsket om et enklere og mer hendig verktøy ble født.
– Det finnes i dag tilfredsstillende teknologi for å utføre slike operasjoner, men denne teknologien kan kun benyttes av selskapene selv. Vi trenger et verktøy som er standardisert og kan brukes på alle subseasystemer og med alle typer skip. Det må være lett tilgjengelig, ha kort responstid og som enkelt kan transporteres. «Moskito» er blitt et slikt verktøy, sier Arnhus.
Det blir ikke kjøpt inn i år. Kystverket har allerede en investeringsplan for 2015, og alle innkjøp må følge lov om offentlige anskaffelser.
– Kystverket har ingen konkrete planer om å anskaffe verktøyet. En eventuell anskaffelse må følge lov om offentlige anskaffelser i tillegg til at Kystverket vil vurdere hvorledes verktøyet tilgjengliggjøres i markedet, sier Arnhus.
Les også: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner
Myggen
Navnet «Moskito» reflekterer både at det er lett og at det i en operasjon trenger gjennom «huden» og setter inn en slange som suger ut oljen. Slangen kan også brukes til å sende inn damp eller løsemidler for å endre viskositeten på oljen slik at den er lettere å få ut.
Verktøyet kan brukes på arbeid ned til 1000 meter. I prinsippet kan det brukes mye dypere med noen tilpasninger.
Verktøyet består av tre magnetføtter, som kan tilpasses individuelt og feste seg på så vel buete som slette flater. Hver magnet har en holdekraft på opp til 350 kilo. Aktuatorer styrer kraften og derved momentet på hullsagen.
Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet
Sager alle skipsskrog
Et elektrisk drevet bor lager et hull på 75 millimeter gjennom opptil 40 millimeter stål. Vanlige stålplater i skip er på mellom 8 og 12 millimeter, isforsterket opp til 25 millimeter.
Verktøyet styres via PC og med videobilde. Styringsprogrammet er delvis utviklet eksternt og skal være så intuitivt at det kan opereres uten lang innføring.
Les også: Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru
Standard-koblinger
– Slangen kan også være tilkoblet under boring, ettersom hullsagen er lagret opp i et kulelager. Slangen er koblet med en standard camlock. Dette kan enkelt kobles til Kystverkets oljevernutstyr, sier Emil Jahren, prosjektleder for «Moskito» i Miko Marine.
Stålplaten som bores ut faller inn i tanken og en patentert fjærbelastet forsegling tetter rundt hullet og forbindelsen mellom tank og slange er dermed opprettet.
Les om Ship Arrestor: Stanser skip i drift
Bagasjeromsstørrelse
Selve verktøyet måler 65 x 45 centimeter og har nøytral oppdrift i sjøen. Den er dermed enkel å plassere for dykkere, eller den kan monteres på en ROV.
– Vi har prøvd å gjøre dette så enkelt som mulig for en dykker eller med en lett ROV. Du trenger ikke en «work class» ROV. Fra Moskitoens magneter plasseres på skroget og olje kan pumpes ut, vil det gå mellom 20–40 minutter, avhengig av stålets tjukkelse, sier Jahren.
Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren
Tilbud ute
Michelsen sier at interessen for verktøyet er i ferd med å ta av etter at de har presentert det for oljevernbransjen.
Miko Marine har gitt et tilbud til det britiske forsvarsdepartementet om å tømme et skipsvrak som ligger utenfor St. Helena i Atlanterhavet.
Vraket inneholder 5.000 tonn marin olje. Det ligger langt unna infrastruktur og dermed svært kostbart å tømme med ordinært utstyr som krever store offshorefartøy og svært mannskap.
Les også:
Norsk selskap henter ut enorm energi fra tomrommet på store dyp
Stanser hundrevis av rigger: Kan gi hopp i oljeprisen
I dette prosjektet ville epost og Excel ha skapt kaos