Skipene bygges med en ny UT 771 CDL design, utviklet sammen med det amerikanske rederiet, som ikke er navngitt samt verftet.
De blir 83.75 meter lange, 18 meter brede og får et dekksareal på 875m.
Mye utstyr
Fartøya får fullt integrert utstyrspakke som inkluderer dieselelektrisk framdriftssystem, dekksmaskineri, bulkhåndteringssystem samt automasjon og kontrollsystem.
Fartøyene skal brukes til transport av rør, cement, utstyr og annet til rørleggingslektere, borerigger og produksjonsplattformer.
4 + 6 skip
Skipene bygges ved verftsgiganten COSCOs verft i Guangdong. Levering er i 2014, opplyser Rolls-Royce i en pressemelding.
Internasjonale medier skriver at kontrakten mellom rederiet og verftet er på 10 skip.
Kontrakten til Rolls-Royce på fire skip er verdt 220 millioner kroner. Opsjon på levering til ytterligere seks skip skal stå i ett år.
Dette er frøste gang det kinesiske verftet COSCO bygger Rolls-Royce-design.