Tannbørsten er opprinnelig et koreansk produkt, som Ortodent har tilpasset til det norske markedet. Den testes nå av norske tannleger og kjeveortopeder.
Gull og sølv
Ortodent-børsten har et indre og ytre bustlag. Det ytre laget er veldig tynt så det kommer til over alt, mens den indre busten er tykkere og hardere så tennene skal bli helt rene.
- Vi kommer til å kjøre børsten i størrelse både for små og store, så nå kan også mor og far bruke Ortodent. I tillegg til bustens unike form, inneholder den nanopartikler av gull eller sølv for antibakteriell effekt, sier produktansvarlig Tov Giezendanner, Ortodent.
Gjør norske tester
For å få norsk dokumentasjon på nanopartiklenes antibakterielle effekt, jobber Ortodent med SINTEF for å få gjennomført en bakteriestudie på tannbørstene.
- Vi vil simulere bakterieutviklingen i tannbørsten over tid, for å få et miljø tilsvarende det som oppstår når tannbørsten står på badet ditt lenge, sier daglig leder i Ortodent, Rikard Albrigtsen.
Ortodent til Island
Samtidig som tannbørstene er på vei inn i landet, sender Ortodent nå smokken sin ut av landet. Snart vil også islandske barn få glede av suksessmokken som skal forebygge bittfeil.
- På Island driver vi med innsalg til butikker, og regner med å lansere produktet i slutten av denne eller begynnelsen av neste måned. Det er et godt tegn for internasjonaliseringen at vi nå eksporterer til et moderne samfunn som Island, sier Giezendanner.
Skandinavia og Spania
Ortodent prøver også å komme inn på det svenske markedet.
- Vi er på utkikk etter samarbeidspartnere, for det er vanskelig å komme inn hos dagligvareforhandlerne i forskjellige land, sier Albrigtsen.
Videre håper Ortodent å kapre markedsandeler i Danmark, Tyskland og Spania.