Elbilforeningen og Bellona står bak et initiativ ledet av Ap-politiker Rune Gerhardsen, som mener regjeringen må utnytte finanskrisen og komme sterkere på banen for å sikre det han mener er en bransje i eksplosiv vekst.
- De må spørre seg selv om Norge skal være med å produsere, eller bare kjøpe av andre, sier Gerhardsen til Aftenposten.
Garantert produksjon
Garantiinstitutt for norsk elbilindustri (GIEL) organiseres som et fond. Etter at en elbil er bestilt, gir staten en garanti for lønns- og produksjonskostnader øremerket denne bilen. Garantien følger bilen og opphører når den er levert til kunden. En slik ordning skal stimulere produsentene til å utvikle mer, og sikre en god produksjon i Norge.
- Det er ingen kostnad, men det tas en risiko. Med en sånn ordning trengs det ikke å legges ut penger over statsbudsjettet, og ordningen vil gjøre at det kan produseres som det skal til pengene kommer fra kunden, sier nestleder Marius Holm i Bellona til Aftenposten.
Ikke nå
Nå er GIEL-forslaget spilt inn til Nærings- og handelsdepartementet, men de mener dagens ordning er god nok.
- Vi har en løpende vurdering av næringslivets behov, men vi har ingen planer om å opprette et nytt virkemiddel for elbiler nå, sier statssekretær Rikke Lind (Ap) til avisen.