Regjeringens gjeninnføring av verftsstøtte fra 15. mars har vært ventet i bransjen. De fleste verftene som kan ha glede av subsidiene har derfor tatt dette med i beregningen når de har vært i kontakt med rederier.
- Dette utløser ingen byggeboom ved skipsverftene, dessverre! Det sier administrerende direktør Gustav Johan Nydal ved Kleven Florø til tu.no.
Næringsminister Ansgar Gabrielsen varslet under Verftskonferansen i fjor høst at støtten var på vei tilbake - om enn ikke så stor som for noen år siden. Flere EU-land har sagt at de vil subsidiere nybygg av skip. Nå er det enighet om reglene, som dermed trer i kraft.
- Støtten monner lite så lenge kronekursen har gått opp 20 prosent på ett år. Det viktigste for oss er at kronekursen går ned, at rammebetingelsene bedres og at det generelle kostnadsnivået går ned, sier Nydal.
Kleven Florø er spesialister på kjemikalie- og produkttankere og er dermed ett av verftene som kan glede seg over den begrensede støtten. Det er nemlig bare bygging av containerskip, produkt- og kjemikalietankere som utløser støtten på seks prosent av nybyggprisen. Aker-verftet Aukra er ett av få andre verft som kan glede seg.
Kleven-verftet har sagt opp 60 av sine 577 ansatte. Ingen av de oppsagte kan regne med å beholde jobben på grunn av støtten. Kleven Florø skylder på de nye permitteringsreglene som gjør det umulig å ha en stor stall med fast ansatte.
Regjeringen opplyser at verftsstøtten også kan utvides til å omfatte bygging av LNG-skip. I dag er det ingen verft i Norge som bygger skip for frakt av flytende naturgass.
- Det er bare Kleven Florø som kan bygge slike skip opptil en viss størrelse. LNG-skip til Snøhvit-prosjektet er dermed utelukket for norske verft, sier Nydal.