Fylkeskommunen får pengene fra Norges forskningsråd i samarbeid med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) sine avdelinger i Trondheim og Gjøvik, melder fylket i en pressemelding.
Vedlikeholdsfritt trevirke fullt av svertesopp etter få år
Automatisk registering av vegen
Metoden går ut på å montere kameraer på bussene til Innlandstrafikk, for å kartlegge tilstanden på veien som bussen kjører på. Informasjonen fra kameraene blir så overført til datamaskiner og analysert.
NTNU skal finne ut hvordan data som hentes inn fra bussene kan bearbeides og brukes i analyser. Resultatene skal brukes til å planlegge hvilke vedlikeholdstiltak som bør utføres på veien.
Klar melding fra Brussel: EU henger etter klimamålene, men det gjør Norge også
Samarbeid med NTNU
Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) er glad for at Innlandet kan gå foran, sammen med NTNU, og forske på dette fagområdet.
– Innlandet fylkeskommune og universitetet skal være med på å utvikle helt ny teknologi. Resultatene av denne forskningen kan få betydning for alle som driver med drift og vedlikehold av veier i Norge, sier Hagen.
– Spesielt gledelig er det at vi har en avdeling av NTNU på Gjøvik her i Innlandet, som har god kompetanse på geomatikk og geografiske informasjonssystem. Dette miljøet har vi nytte av å samarbeide med i flere sammenhenger, sier han.
Oppgraderte tunnel for 235 millioner – nå er den for lav
Stort vegnett som må kartlegges
– Vi har nesten 7000 kilometer fylkesveier i Innlandet. Det er krevende å ha oppdatert oversikt over tilstanden på dette veinettet til enhver tid, sier samferdselssjef Aud M. Riseng.
I gjennomsnitt er det rundt 600 busser som kjører for Innlandstrafikk hver dag. Med et tastetrykk etter hver busstur blir det mulig å overføre data som viser hvordan tilstanden på veien er, og om den endrer seg fra dag til dag.
Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel
Sparer penger og blir mer treffsikre
– Målet er å kunne gjøre tilstandsregistreringer av fylkesveinettet uten å måtte reise ut på tidkrevende befaringer, sier samferdselssjefen.
– På denne måten sparer vi penger, og vi får et bedre grunnlag når vi skal planlegge og beregne kostnadene for drifts- og vedlikeholdstiltak.
Dette vil også komme entreprenørene til gode, når de skal regne på oppdrag for fylkeskommunen. De vil få tilgang til oppdatert informasjon om veinettet, uavhengig av om de har hatt oppdrag for fylkeskommunen før, på de veiene som en utlyst kontrakt omfatter.
Forlengelse av moms-fritak for elbiler må godkjennes i Brussel