Neste mandag får vi se om 16 dagers intensivt arbeid har holdt for å ferdigstille nye Lysaker stasjon. Da skal to nye spor, en ny plattform og et nytt signalanlegg tas i bruk.
Finpuss på spor
– Vi blir ferdige, sier lederen av totalbruddet, Bjørnar Karlsen.
Litt over halvveis ut i den togfrie perioden på Drammensbanen kan han fortelle at de er i rute.
– Alle spor er koblet som de skal, og testingen av signalanlegget har startet. Noe kontaktledningsarbeid gjenstår, men det er planlagt, sier han.
Pakking med pakkmaskin så sporene ligger riktig, samt finpussing av spor og pukk, er etterarbeid som skal være ferdig onsdag.
Da skal alle maskiner bort fra sporene, slik at de siste dagene frem til mandag kan benyttes til testing og prøving av signalanlegget.
Testperiode
– Siemens og Jernbaneverket har allerede startet testingen, men fra og med onsdag blir området forbeholdt testing. Når vi har hele 16 dager på oss gjør det at vi kan planlegge langsiktig og sette av en periode for maskinarbeid, og en periode for testing med sporet fritt for maskiner. Uten den muligheten hadde innkoblingsarbeidet tatt veldig lang tid, sier Karlsen.
De reisende vil ikke merke store endringer i form av flere togavganger umiddelbart, men alle østgående tog – mot Oslo – vil fra og med mandag morgen gå på nye spor fra en ny plattform.