Nå har de bestemt at det skal bygges dobbelspor mellom Arna og Bergen før det bygges veitunnel på strekningen.
Dersom prosjektet kommer med i Nasjonal transportplan vil arbeidet kunne begynne i 2011 eller 2012.
Ikke samfunnsøkonomisk
Vedtaket er stikk i strid med tilrådingen i den eksterne kvalitetsrapporten fra Dovre / TØI.
- Rapporten tilrådet å satse på veitunnelen. Samfunnsøkonomisk ville det være mer lønnsomt, og det ville gjøre ny jernbanetunnel overflødig. Men regjeringen er altså uenig i dette, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anja Kristin Salte Hjelseth, til Bergens Tidende.
Jernbanestrekningen mellom Arna og Bergen er landets tettest trafikkerte enkeltsporstrekning. Det kjøres hele 126 tog i døgnet gjennom Ulrikstunnelen.
Stort behov
– Når vi vet at normale kapasitetsberegninger tilsier at tunnelen er 100 prosent utnyttet ved å kjøre 80 tog der i døgnet, så sier det noe om både sårbarheten på strekningen og om behovet for å øke kapasiteten, sier regiondirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket i en pressemelding.
Han er svært fornøyd med at departementet vektlegger transportetatens faglige anbefalinger, fremfor de samfunnsøkonomiske anbefalingene i konsulentrapporten.
- Valget av dobbeltspor først viser at kollektivtrafikken nå skal prioriteres i og ved landets største byer, sier Stendal.